HEY

Neem deel aan de volgende Webflow uitdaging!

Het vinden van klanten : Top 5 manieren om klanten te vinden

Het vinden van klanten in webdesign is niet het gemakkelijkste. Het is niet genoeg om je portefeuille overal naartoe te sturen en te hopen op een terugkeer.

Bijgewerkt op

8/1/2021

Het vinden van klanten : Top 5 manieren om klanten te vinden

Het vinden van klanten in webdesign is niet het gemakkelijkste. Het is niet genoeg om je portefeuille overal naartoe te sturen en te hopen op een terugkeer. Als je geluk hebt, zou deze methode kunnen werken. Maar dat is niet noodzakelijkerwijs het geval.

In werkelijkheid vereist het vinden van klanten een bepaalde strategie.

Dit is wat we gaan bespreken in deze gids. Ik ga je vertellen over de 5 beste manieren om klanten te vinden in webdesign. Maar voordat ik dat doe, wil ik dat je het volgende onderzoek doet...

🌈Sondage

Hoe wilt u uw klanten vinden in webdesign?

Ze komen naar u toe omdat ze uw expertise hebben gezien op uw sociale netwerk of uw website.
Ze vragen om uw medewerking omdat ze over u gehoord hebben door mond-tot-mondreclame...
Jij bent degene die ze zoekt, door koude prospectie...
Nog andere ideeën? Voel je vrij om je idee te delen als een commentaar!

Samenvatting

Zichtbaar zijn voor potentiële klanten

  1. Word lid van de sociale netwerken
  2. Maak uw eigen site

Het winnen van het vertrouwen in de vooruitzichten

Bewijs uw expertise om webdesignklanten te vinden

Hoe verkoopt u uw webdesign diensten

Onderscheid u van de concurrentie

Conclusie

Op video

Zichtbaar zijn voor potentiële klanten

Hoe weten uw toekomstige klanten dat u bestaat als u niet eens zichtbaar bent? Dus dat is het eerste wat je moet doen: jezelf zichtbaar maken, jezelf bekend maken aan je prospects. Hoe doe je dat?

Word lid van de sociale netwerken

Ja, maar welke sociale netwerken?

Een, er is LinkedIn. Ik noem hem eerst omdat hij bekend staat als het professionele sociale netwerk. Zo gaan rekruteerders of professionals op zoek naar hun toekomstige medewerker op zoek naar de zeldzame parel.

Dan is er nog Instagram. Ik denk dat het voor webdesigners een van de beste plaatsen is om hun expertise en creativiteit te tonen.

Ik hoef je ook niet te vertellen over de anderen: Facebook, TikTok, YouTube, Twitter... Ze zijn allemaal even effectief. Natuurlijk, je hoeft je niet allemaal in te schrijven. Begin met degene waar je je het meest comfortabel mee voelt, en die je al kent.

Als je je aanmeldt, hoef je niet te wachten tot er missies komen.

Deelnemen aan de netwerken is een grote stap, zeker als je er nog nooit bent geweest. Maar het spijt me je te moeten zeggen dat het lang niet genoeg is! Nogmaals, hoe zullen uw prospects u leren kennen als u in de schaduw blijft, zelfs als u op sociale netwerken zit?

Aangezien dit een "sociaal" netwerk is, moet je proberen om jezelf te "socialiseren", om een gemeenschap, een netwerk te creëren. Het is niet gemakkelijk, maar het is niet zo ingewikkeld 😉.

Begin met eenvoudige stappen: volg de mensen, geef commentaar, zoals hun berichten... En in ruil daarvoor zullen andere mensen je ook volgen, en voila, je hebt je eerste gemeenschap. Daar moet je het naar een hoger niveau tillen: regelmatig je eigen berichten aanmaken.

Dit is niet zomaar een publicatie. Ze moeten gefocust en relevant zijn om uw doelgroep voldoende te interesseren. Dan, en pas dan, begin je zichtbaar te worden.

Maak uw eigen site

Een andere manier om jezelf bekend te maken is het maken van een eigen website. U moet zich er echter van bewust zijn dat dit veel werk vereist: de keuze van de domeinnaam, alle studies die moeten worden uitgevoerd vóór de creatie van de site, het werk van de natuurlijke referentie...

Het principe is hetzelfde als dat van sociale netwerken: je moet je site regelmatig animeren, als hij een blog heeft. Het liefst zou ik kiezen voor een dynamische site, maar niets belet u om een portefeuillesite te creëren.

Vanuit een SEO-oogpunt zijn dynamische sites meer geprivilegieerd.

Hoe een site te animeren? Door regelmatig blogberichten te schrijven, bijvoorbeeld.😏

Hier is nog een zeer effectieve methode: BUILD A SALES TUNNEL

Bied gratis inhoud aan

Een verkooptunnel bestaat uit het omzetten van een prospect in een klant. Het kost veel werk om dit te bereiken, maar het is in ieder geval geruststellender dan (koude) e-mailprospectie - ik leg het wat later, aan het eind van dit artikel, uit.

Bovendien kun je, door het advies op te volgen dat ik je ga geven, er zeker van zijn dat je na verloop van tijd goede resultaten zult boeken.

Dus het eerste wat je moet doen is iets aanbieden dat hen interesseert in ruil voor zijn contactgegevens (o.a. zijn e-mail). Aangezien je verondersteld wordt je doelwit goed te kennen, weet je wat hen zou aantrekken:

  • een royaltyvrij website-sjabloon
  • een e-boek over een specifiek onderwerp
  • een serie video's die een onderwerp aansnijden dat ze leuk vinden...
  • een promotie op uw diensten

De lijst is niet volledig. Het doel is in ieder geval om hen te laten zien dat je meester bent van wat je doet, dat je een expert bent op dit gebied.

Het in te vullen formulier speelt hierbij ook een rol. Het moet eenvoudig, aantrekkelijk en origineel genoeg zijn. Ga direct ter zake, d.w.z. vraag naar hun e-mailadres en voornaam. Het is niet nodig om te vragen naar hun telefoonnummer, adres, etc. Het zal hen afschrikken.

Je zult een aantal speciale tools moeten gebruiken voor deze e-mailoogst. Mailchimp is een heel goed voorbeeld. U hoeft het alleen maar te integreren op het relevante deel van uw site. Trouwens, ik heb je onlangs een paar dingen laten zien handige embed webflow die u op uw website kunt plaatsen.

Nu u de e-mails van uw toekomstige klanten hebt gekregen, begint het conversiewerk serieus. U probeert een relatie op te bouwen met uw publiek door hen regelmatig interessante e-mails te sturen. Elke keer dat u een nieuw blogartikel publiceert, kunt u hen ook informeren. Van tijd tot tijd zou het ook een goed idee zijn om hen geschenken aan te bieden (gratis inhoud, e-boeken, enz.)!

Het maakt niet uit hoe je het wilt doen, je missie is om vertrouwen op te bouwen tussen jou en je publiek. Immers, als ze hebben ingestemd om u hun e-mail te geven, betekent dit dat ze zullen wachten om van u te horen.

Hier zijn enkele technieken die ik effectief vind voor de communicatie met uw abonneelijst:

  • Wees persoonlijk, je kunt met ze praten in de eerste persoon en ze aanspreken alsof je met een vriendinnetje praat.
  • Bevordert de uitwisseling, en vermijdt dus no-reply. Aan het einde van uw e-mails kunt u zelfs vragen stellen die hen aanmoedigen om uw e-mail te beantwoorden.
  • Probeer je lezers er zoveel mogelijk bij te betrekken. Hoe doe je dat? Nou, door erover te praten, door wat pizza's in je e-mail te stoppen...
  • Trek de nieuwsgierigheid van uw prospects aan

Zelfs als het je lukt om 1 of 2 klanten te krijgen door deze methode, vergeet dan niet dat je voortdurend je publiek moet binden door regelmatig e-mails te blijven versturen.

Webflow Training

Het winnen van het vertrouwen in de vooruitzichten

Om hier te slagen, moet u uw vooruitzichten kennen: wat zijn hun problemen, hun verwachtingen, de problemen waarmee ze geconfronteerd worden? Degenen die een precies antwoord willen hebben, besluiten een enquête of poll te maken en deze te delen met potentiële klanten. Anderen van hun kant geven er de voorkeur aan zich te baseren op de gegevens die ze al hebben. Laten we zeggen dat u al een website heeft die is aangesloten op Google Analytics. Er is al een heleboel informatie over uw bezoekers. Met een beetje analyse en onderzoek vind je uiteindelijk relevante informatie.

Zodra u uw prospects beter kent, kunt u uw diensten aanpassen aan hun echte behoeften en blokkades.

Wanneer u een bericht plaatst op sociale netwerken of blogberichten, is de kans groter dat u hun nieuwsgierigheid opwekt. Elke post heeft een doel, en dus een specifiek onderwerp om te behandelen. Het spreekt voor zich dat deze berichten verband houden met uw diensten.

Kijk uit! De post moet een echte toegevoegde waarde hebben. Gooi niet zomaar een paaltje rond. Spontaneïteit is interessant, maar niet altijd. Ik stel voor dat u dit doet: een post = een oplossing voor uw prospects.

Ze moeten uw publicaties niet zien als een dienstvoorstel, maar eerder als een oplossing.

Ik kom in het bijzonder terug op de blogberichten. Regelmatig publiceren is al interessant, maar het is alleen effectief als het artikel in kwestie meer dan 500 woorden lang is. Hoe langer uw artikel, hoe gemakkelijker u zich kunt verspreiden over een bepaald onderwerp, en hoe meer u erin slaagt om te bewijzen dat u echt een expert bent in uw vakgebied. U wint gemakkelijk het vertrouwen van uw potentiële klanten.

Als ze je berichten zien, zullen ze je komen vertrouwen.

Tegelijkertijd, wanneer u actief bent op sociale netwerken en fora, commentaar geeft op andere mensen die een interessant bericht over webdesign schrijven, maak dan van de gelegenheid gebruik om uw mening te delen. Zorg ervoor dat u een relevante mening schrijft, zodat u wordt opgemerkt, maar vooral ook dat mensen u en uw expertise vertrouwen.

Ik heb je al eerder over Instagram verteld. Ik denk dat dit sociale netwerk een geweldig hulpmiddel is voor webdesigners. We delen alleen beelden. Waarom maak je geen originele beelden en deel je ze niet? Op die manier kunnen uw toekomstige klanten uw niveau al zien.

En als klap op de vuurpijl, welke methode je ook gebruikt, richt je op de kwaliteit! Het gaat om je imago. Dus stel je voor wat je klanten zullen zeggen als je publicatie, blogberichten of commentaren vol met spelfouten zitten?

Bewijs uw expertise

De enige manier om uw expertise te bewijzen is het creëren van een portfolio. Het is een medium waarin u al uw professionele prestaties groepeert. Je kunt ook ergens exposeren, in ditzelfde medium dat je deelt:

  • Uw vaardigheden
  • Uw ervaring
  • Uw beloningen
  • Uw opleidingen
  • Enz.

Kortom, alles wat u belangrijk vindt dat klanten moeten weten. Overdrijf echter niet, of je devalueert de voorbeelden van projecten die je al hebt voltooid.

Aarzel niet om een hele pagina te reserveren voor uw portefeuille, op uw website. Als je nog geen site hebt, maakt het niet uit. Er zijn andere platformen gewijd aan de presentatie van de portefeuille.

Moeten al uw projecten in deze portefeuille worden opgenomen?

Nee, dat zou zinloos zijn. Neem alleen degenen die je bijzonder trots maken. Degenen die je vertrouwen geven. De manier waarop je elke prestatie presenteert moet ook tactvol gebeuren. Onthoud, je doel is om de klant te overtuigen.

Terwijl hij door je pagina navigeert, moet hij denken: wow, dat is goed. Het is helemaal niet slecht! Het is indrukwekkend... Hij mag nooit onbewogen blijven.

Ook als je in het verleden veel sites hebt gedaan, maar je wilt je specialiseren in een niche, dan is nu het moment aangebroken. Laat alleen de soorten projecten zien waar u aan wilt blijven werken.

Al je werk laten zien is een slecht idee, zeker als je er al veel van gedaan hebt. Potentiële klanten zullen alleen de slechte zien," zei een ontwerpprofessional.

Maar als je een beginner bent, is het een andere zaak.

Trouwens, je kunt je afvragen: welke projecten zal ik in mijn portefeuille opnemen? Wel, tijdens je training (al dan niet autodidactisch) moet je wat oefeningen hebben gedaan. Om nog maar te zwijgen van uw website (als u die al heeft).

Optimaliseer dan uw portefeuille zo goed mogelijk. Helaas doen maar heel weinig mensen dit op dit moment. Ze laten alleen foto's zien. De klanten moeten echter gerustgesteld worden. Ze hebben meer details nodig over elk project dat u presenteert. Onthoud: je doel is om een deal te sluiten!

Dus, om de portefeuille te optimaliseren, moet je het waarom van het hoe uitleggen.

  • In welke context heeft u de site gemaakt
  • Wat is het doel van de creatie van deze site?
  • Wat was de uitdaging
  • Wat waren de verwachte resultaten
  • Waren deze resultaten bereikt
  • Op welke KPI's heb je vertrouwd
  • Wat had het anders kunnen verklaren
  • Klantgetuigenissen zijn zelfs welkom (maar niet verplicht).
Webflow Training

Hoe verkoopt u uw webdesign diensten

De eerste vraag die u zich moet stellen is: aan wie wilt u uw diensten verkopen? We hebben deze stap al gezien aan het begin van dit artikel. Neem de kenmerken van uw ideale klant. Doe dan uw onderzoek en maak een lijst (managers van bedrijven die nog geen website hebben, onder andere in een bepaald vakgebied; of ondernemer die al een site heeft, maar die verplaatst moet worden...).

Als je die lijst eenmaal hebt, laten we gaan prospecteren! We hebben ons eerder gericht op hot canvassing (toen ik je vertelde dat je jezelf zichtbaar moest maken op sociale netwerken, op je website...). Nu gaan we ons richten op koude prospectie. U moet dan contact opnemen met een prospect die misschien nog nooit van uw diensten heeft gehoord. Dit is precies waar u moet weten hoe u uw webdesigner diensten kunt verkopen.

Dus je gaat jezelf vertellen dat je een webdesigner bent, maar geen verkoper. Wat niet onwaar is.

Maar als je echt je brood wilt verdienen met je werk, en snel, moet je weten hoe je moet verkopen!

Niemand wordt als verkoper geboren. Er zijn nog veel kansen om een goede verkoper te worden.

Het geheim? Is het niet om uw diensten te verkopen (tegenstrijdig, nee?).

Inderdaad,... Je gaat in plaats daarvan oplossingen verkopen !

In plaats van te vervallen in de veelgemaakte fout om alleen maar over uw product te praten, praat dan over uw klant, zijn problemen, zijn behoeften... Geef hem het gevoel dat u om hem geeft voordat u zelfs maar om u en uw diensten geeft.

Uiteindelijk zul je hem een oplossing kunnen verkopen, niet een dienst.

Bovendien is deze techniek ook aan te raden voor hot prospectie. "Jij" moet niet het hoofdonderwerp van discussie zijn. U concentreert zich op de problemen van de prospect en stelt vervolgens een oplossing voor.

Hier is een techniek om er te komen: kom tot de kern van de zaak.

Of u nu via e-mail, telefoon, videoconferentie of face-to-face met uw toekomstige klant uitwisselt, u moet weten dat hij niet per se veel tijd aan u hoeft te besteden. Daarom is het belangrijk om je goed voor te bereiden op elke afspraak.

Maak je niet klaar om over iets anders te praten dan over de basis. Nogmaals, verspil geen tijd met opscheppen over je diensten. Leg alleen de grote lijnen uit: de problemen en mogelijke oplossingen. Niets meer. Als hij vragen heeft, goed voor jou. En dat is een goed teken. Het bewijst dat hij geïnteresseerd is in uw diensten.

Onderscheid u van de concurrentie

Nu je zichtbaar bent, vertrouwen hebt, je vaardigheden hebt kunnen bewijzen, weet hoe je jezelf moet verkopen, betekent dat dan dat het voorbij is? Dat u door dit pad te volgen, zeker weet dat u webdesignklanten vindt?

Helemaal niet. In feite hebben alle webdesigners die dit artikel lezen op dit moment ongeveer dezelfde vaardigheden (als ze mijn advies hebben opgevolgd). Dit alles om je te vertellen dat je moet opvallen. Versmelt niet in deze grote massa van webdesigners.

Zoals ik vaak zeg, is het een beroep met toekomst. Het is duidelijk dat veel mensen deze weg inslaan. Dus als u niets origineels te bieden heeft, riskeert u uw klanten niet gemakkelijk te vinden.

Ik stel voor dat je je specialiseert in een niche. Ieder mens is uniek. Jij ook. Je hebt je eigen smaak en vooral je eigen stijl. Probeer die stijl te laten zien. Als mensen een van uw creaties zien, weten ze meteen wie het gemaakt heeft. Het gaat niet om de productie van dezelfde sites. Integendeel, het is heel goed mogelijk om origineel te blijven en toch een eigen stijl te hebben. Het is aan u om uw creativiteit aan het werk te zetten!

Ook is het hebben van een extra vaardigheid in webdesign een aanwinst voor webdesigners. Als ik er over praat, is het de SEO die in me opkomt. Wat heeft een mooie site voor zin als hij nooit wordt bezocht, simpelweg omdat zijn SEO niet goed gedaan is? Marketing is een ander zeer interessant onderdeel als u iets wilt toevoegen aan uw vaardigheden. Sommige webdesigners zijn zelfs gespecialiseerd in webontwikkeling.

Webflow Training

Gelukkig voor ons (en degenen die 2 met de codes maken) is Webflow er! Je weet trouwens heel goed dat ik gespecialiseerd ben in het maken van design websites op Webflow.

Kortom, marketing, SEO, webdevelopment... zijn slechts voorstellen, maar u bent de enige die weet wat u echt wilt en wat uw doelgroep waarschijnlijk nodig heeft.

Hoe dan ook, maak niet de fout om je webdesign vaardigheden op te geven. Verbeter ze voortdurend. Vooral omdat de webwereld voortdurend in beweging is. Je riskeert klanten te verliezen als je niet continu traint.

Het is daarom belangrijk om een technologische waakzaamheid te betrachten. Dit houdt in dat u het nieuws met betrekking tot uw domein (en dus met betrekking tot webdesign) op de voet volgt. U kunt zich bijvoorbeeld abonneren op blogs die gespecialiseerd zijn in webdesign. Of volg deze blogs of andere invloedrijke mensen in het veld, op sociale netwerken. Je bent er zeker van dat je in dit geval niets mist.

Conclusie

Het vinden van klanten in webdesign is een echte baan. Niet alleen moet je zichtbaar zijn voor je toekomstige klanten, maar omdat dat niet genoeg was, moet je ook hun vertrouwen winnen. Je zult ook moeten proberen je ware waarden te bewijzen.

Deze methode levert echter alleen op de lange termijn klanten op. Misschien wil je wel resultaten op korte termijn? Probeer in dat geval de verkoop te controleren. Als webdesigner verkoopt u immers diensten. Maar als je dit hebt gevolgd, zul je zien dat ik deze vraag vanuit een andere invalshoek heb benaderd: je verkoopt geen diensten, je verkoopt oplossingen.

Tot slot, welke methode je ook kiest, je zult je moeten onderscheiden van je andere webdesigner collega's. Je bent waarschijnlijk net zo goed als zij, maar er is één ding dat je onderscheidt van hen. En dit ding is aan jou om het te definiëren.

Commentaar

Koffiepauze

4 items die je misschien leuk vindt

VRIJE TRAINING

Schrijf je hier in om de gratis Discovery Training te ontvangen
.

Begin met de Discovery Training, waar u de basis van Webflow leert en een voorproefje krijgt van wat u kunt verwachten in de Start Weblow training.

Start de gratis training