HEY

Neem deel aan de volgende Webflow uitdaging!

Een goede inhoudelijke strategie voor een efficiënte UX

In webdesign is UX (algemeen bekend als: user experience) erg belangrijk. Wist u dat de contentstrategie voor UX ook bestaat?

Bijgewerkt op

24/4/2020

Foto door Metis Designer op Unsplash

In webdesign is UX (algemeen bekend als: user experience) erg belangrijk. Wanneer internetgebruikers uw site bezoeken, moeten zij zich op hun gemak voelen. Zij zullen er dan een paar minuten blijven, wat een goed punt is voor uw SEO. Wanneer we het echter over UX en webdesign hebben, verwijzen we meestal naar het ontwerp van de site zelf, d.w.z.: achtergrondkleur, tekstkleur, typografie, afbeeldingen, enz. Maar wist u dat de contentstrategie voor UX ook bestaat?

De inhoudsstrategie voor UX: de kracht van woorden over de gebruikers

Deze ondertitel zegt al veel over woorden en UX. De woorden die in een website worden gebruikt, hebben een grote invloed op de gebruikers, zowel in positieve als in negatieve zin. Dankzij woorden, bijvoorbeeld, kunnen internetgebruikers zich een ver verleden herinneren, een soort sensatie. Beter nog: ze zullen uw bezoekers aanmoedigen om actie te ondernemen (koop uw producten, gebruik uw service, praat over u met hun vrienden en familie, enzovoort). Maar nogmaals, door de verkeerde woorden creëer je het tegenovergestelde effect: je creëert afstand om uiteindelijk bezoekers te verdrijven.

Daarom hoef je niet dezelfde schrijfstijl te behouden voor verschillende categorieën mensen. Je gaat niet dezelfde UX contentstrategie (hetzelfde jargon) gebruiken om te praten met jongeren en quinquas, 40-jarigen.... Als je met artsen praat, praat je niet op dezelfde manier als met architecten. Ook voor verschillende websites moet u verschillende semantische velden vinden, afhankelijk van het thema dat u wilt behandelen.

Foto door Aaron Burden Burden on Unsplash

Hoe kiest u uw woorden voor een goede UX?

Het kiezen van een schrijfstijl, een semantisch veld, woorden, ... is geen gemakkelijke taak. U moet niet alleen rekening houden met uw doelstellingen, maar vergeet ook niet om u te concentreren op de woorden in kwestie. Dus, neem de tijd om de subtiliteit, dat wil zeggen, de toe-eigening, te zien...

Ik heb je al eerder gezegd dat je voor elk type persoon, elke situatie, moet weten hoe je je UX content strategie aan te passen. U moet er echter voor zorgen dat het merk van de website bekend blijft op de hele site. Kortom, u moet trouw zijn aan het merk dat u vertegenwoordigt.

U zult denken dat de inhoudelijke strategie van de redacteur is. En dat is niet onwaar. Het komt echter soms voor dat de micro-inhoud onder de verantwoordelijkheid van de webdesigner valt. Met micro-inhoud verwijs ik naar de verspreide woorden die worden weergegeven op knoppen, menu's, titels van koppen, ......

Foto door KiVieVieVue op Unsplash

Zoekmachines zijn niet weggelaten

Tot nu toe hebben we ons gericht op de gebruikers van de site. Zij zijn echter niet de enigen die baat hebben bij zorgvuldig gekozen woorden. Zoekmachines houden ook van sites met teksten die een goede UX-inhoudsstrategie hebben en daarom geschikt zijn voor hun publiek. Maar om ervoor te zorgen dat uw site zich onderscheidt van alle andere en dus de kans krijgt om in de beste zoekresultaten te verschijnen, moet u ook rekening houden met SEO. Inderdaad, wat heeft het voor zin om een mooie site te maken met zorgvuldig gekozen woorden als deze niet in de resultaten van de zoekmachines voorkomt?

Foto door Sérgio Rola op Unsplash

Conclusie
Woorden zijn van het grootste belang, vandaar het belang van het uitvoeren van de UX content strategie. Er zijn veel criteria om rekening mee te houden, maar een van de belangrijkste is SEO. Bovendien zijn zelfs de kleinste details van belang, dat wil zeggen micro-inhoud.

Kom terug naar deze pagina wanneer je maar wilt. Heb je nog tips gevonden die ik misschien vergeten ben tijdens het schrijven? Zo ja, wat zijn dat dan? Laat hieronder een reactie achter of stuur een e-mail naar hello@happydesk.be.
Kevin Prins Happy Desk
Kevin Prins, Happy Desk Manager

De meeste ondernemers hebben een ineffectieve website zonder duidelijke boodschap. Dus ik heb een 5-stappen-proces gemaakt dat is het creëren van een aangepaste en aangesloten website om uw web succes te maken. Zie Happy Desk

Ben je freelance? Word lid van onze Webflow-community. We praten over de website, het ontwerp, het bedrijfsleven, enz. De gemeenschap groeit en zal u veel advies kunnen geven om uw bedrijf te ontwikkelen. Het is deze kant op.

Schrijf je in en check outMy online methode.

Koffiepauze

4 items die je misschien leuk vindt

VRIJE TRAINING

Schrijf je hier in om de gratis Discovery Training te ontvangen
.

Begin met de Discovery Training, waar u de basis van Webflow leert en een voorproefje krijgt van wat u kunt verwachten in de Start Weblow training.

Start de gratis training