Foto door Metis Designer op Unsplash

In webdesign is UX (algemeen bekend als: user experience) erg belangrijk. Wanneer internetgebruikers uw site bezoeken, moeten zij zich op hun gemak voelen. Zij zullen er dan een paar minuten blijven, wat een goed punt is voor uw SEO. Wanneer we het echter over UX en webdesign hebben, verwijzen we meestal naar het ontwerp van de site zelf, d.w.z.: achtergrondkleur, tekstkleur, typografie, afbeeldingen, enz. Maar wist u dat de contentstrategie voor UX ook bestaat?

De inhoudsstrategie voor UX: de kracht van woorden over de gebruikers

Deze ondertitel zegt al veel over woorden en UX. De woorden die in een website worden gebruikt, hebben een grote invloed op de gebruikers, zowel in positieve als in negatieve zin. Dankzij woorden, bijvoorbeeld, kunnen internetgebruikers zich een ver verleden herinneren, een soort sensatie. Beter nog: ze zullen uw bezoekers aanmoedigen om actie te ondernemen (koop uw producten, gebruik uw service, praat over u met hun vrienden en familie, enzovoort). Maar nogmaals, door de verkeerde woorden creƫer je het tegenovergestelde effect: je creƫert afstand om uiteindelijk bezoekers te verdrijven.

Daarom hoef je niet dezelfde schrijfstijl te behouden voor verschillende categorieƫn mensen. Je gaat niet dezelfde UX contentstrategie (hetzelfde jargon) gebruiken om te praten met jongeren en quinquas, 40-jarigen.... Als je met artsen praat, praat je niet op dezelfde manier als met architecten. Ook voor verschillende websites moet u verschillende semantische velden vinden, afhankelijk van het thema dat u wilt behandelen.

Foto door Aaron Burden Burden on Unsplash

Hoe kiest u uw woorden voor een goede UX?

Het kiezen van een schrijfstijl, een semantisch veld, woorden, ... is geen gemakkelijke taak. U moet niet alleen rekening houden met uw doelstellingen, maar vergeet ook niet om u te concentreren op de woorden in kwestie. Dus, neem de tijd om de subtiliteit, dat wil zeggen, de toe-eigening, te zien...

Ik heb je al eerder gezegd dat je voor elk type persoon, elke situatie, moet weten hoe je je UX content strategie aan te passen. U moet er echter voor zorgen dat het merk van de website bekend blijft op de hele site. Kortom, u moet trouw zijn aan het merk dat u vertegenwoordigt.

U zult denken dat de inhoudelijke strategie van de redacteur is. En dat is niet onwaar. Het komt echter soms voor dat de micro-inhoud onder de verantwoordelijkheid van de webdesigner valt. Met micro-inhoud verwijs ik naar de verspreide woorden die worden weergegeven op knoppen, menu's, titels van koppen, ......

Foto door KiVieVieVue op Unsplash

Zoekmachines zijn niet weggelaten

Tot nu toe hebben we ons gericht op de gebruikers van de site. Zij zijn echter niet de enigen die baat hebben bij zorgvuldig gekozen woorden. Zoekmachines houden ook van sites met teksten die een goede UX-inhoudsstrategie hebben en daarom geschikt zijn voor hun publiek. Maar om ervoor te zorgen dat uw site zich onderscheidt van alle andere en dus de kans krijgt om in de beste zoekresultaten te verschijnen, moet u ook rekening houden met SEO. Inderdaad, wat heeft het voor zin om een mooie site te maken met zorgvuldig gekozen woorden als deze niet in de resultaten van de zoekmachines voorkomt?

Foto door SĆ©rgio Rola op Unsplash

Conclusie
Woorden zijn van het grootste belang, vandaar het belang van het uitvoeren van de UX content strategie. Er zijn veel criteria om rekening mee te houden, maar een van de belangrijkste is SEO. Bovendien zijn zelfs de kleinste details van belang, dat wil zeggen micro-inhoud.

Kom terug naar deze pagina wanneer je maar wilt. Heb je nog tips gevonden die ik misschien vergeten ben tijdens het schrijven? Zo ja, wat zijn dat dan? Laat hieronder een reactie achter of stuur een e-mail naar hello@happydesk.be.
Kevin Prins Happy Desk
Kevin Prins, Happy Desk Manager

De meeste ondernemers hebben een ineffectieve website zonder duidelijke boodschap. Dus ik heb een 5-stappen-proces gemaakt dat is het creƫren van een aangepaste en aangesloten website om uw web succes te maken. Zie Happy Desk

Ben je freelance? Word lid van onze Webflow-community. We praten over de website, het ontwerp, het bedrijfsleven, enz. De gemeenschap groeit en zal u veel advies kunnen geven om uw bedrijf te ontwikkelen. Het is deze kant op.

Schrijf je in en check outMy online methode.

Hallo šŸ‘‹

Ik ben op een missie voor je websucces! Wie ben ik?

Wil je het leren?

Het is gewoon...

alles is inbegrepen!

Ontdek de opleiding tot webdesigner

Wat dacht je van wat koffie? Tuurlijk, neem de tijd!

7/8/2020

Hoe kies je een domeinnaam?

Welke naam u ook kiest voor uw site, het zal altijd een afbeelding oproepen in uw gesprekspartner. Daarom is het belangrijk om de juiste domeinnaam te kiezen.

Ik ben geĆÆnteresseerd
5/8/2020

Hoe de deadlines van een website te beheren?

Als u, net als ik, niet in staat bent geweest om de deadlines van een website te beheren, zal dit artikel over mijn fouten en de manier waarop ik ermee omging u zeker interesseren.

Ik ben geĆÆnteresseerd
3/8/2020

Waar vind je in 2020 inspiratie voor je webproject?

Je hebt al je inspiratie uitgeput en je zoekt momenteel naar een manier om in 2020 inspiratie op te doen voor je webprojecten?

Ik ben geĆÆnteresseerd

Ik wil...

Happy.business

Omdat elk verhaal begint met een ontmoeting. Laten we contact maken, een echt persoon verbergt zich achter Happydesk en zal blij zijn om te horen wat je hem te vertellen hebt!

Maak een afspraak

Happy.webnews

Omdat we al onze kennis van de digitale wereld ter beschikking stellen van onze Community om hen te begeleiden in hun zoektocht naar websucces.

Lees de blog

Happy.webevent

Omdat het gevoel minder alleen te zijn onze essentie als leiders versterkt. Happydesk organiseert evenementen tussen ondernemers die meer dan gemotiveerd zijn om zichzelf te overtreffen en doelen te bereiken waar men nooit op gehoopt had.

Evenementen bijwonen

Je wilt je helpen om te slagen?

JA, ik ben geĆÆnteresseerd!