HEY

Neem deel aan de volgende Webflow uitdaging!

SEO Webflow: Alles wat u moet weten om te slagen in SEO op Webflow (14 dingen om te doen)

U maakt uw site al een tijdje, maar hij verschijnt niet in de resultaten van de zoekmachines. Hier zijn 14 goede SEO webflow tips.

Bijgewerkt op

12/1/2021

SEO Webflow: Alles wat u moet weten om te slagen in SEO op Webflow (14 dingen om te doen)
SEO Webflow: Alles wat u moet weten om te slagen in SEO op Webflow (14 dingen om te doen)

SEO Webflow: Het is alweer een tijdje geleden dat u uw site heeft gemaakt, maar toch verschijnt hij niet in de resultaten van de zoekmachines. Je controleert de statistieken, maar behalve de weinige mensen waar je de link naartoe hebt gestuurd, is er niets anders.

En op de zeldzame momenten dat er verkeer is, komen de bezoekers allemaal van sociale netwerken, omdat je daar de link deelt. Buiten dat, niets! Uw site is echter nutteloos als deze niet zichtbaar is voor uw toekomstige klanten. Zonder een SEO aas te zijn, is het echter mogelijk om de SEO van uw site op Webflow te verzorgen. Hoe kun je dat doen? We vinden de antwoorden in deze gids.

Maar eerst, kunt u deze vraag beantwoorden, zodat ik een idee kan krijgen van wat u denkt, en u zo nog meer aangepaste inhoud kan aanbieden?

#seo #seoranking #seoranking #google #seowebflow #

🌈Sondage

Is de SEO van een site naar uw mening afhankelijk van het gebruikte CMS?
Ja! Helemaal.
Nee, het is gewoon een kwestie van het gebruik van de juiste methoden...
Nog andere ideeën? Voel je vrij om het te delen als een commentaar!

Samenvatting

Geschikt voor elk apparaat

Met passende trefwoorden

Doordachte keuze van de hoofdpagina's

Conclusie

Op video

1. Geschikt voor elk apparaat

Bij het ontwerpen van de site moet je nadenken over hoe het er op alle apparaten (smartphones, tablets en computers) uit zal zien. Het principe is om alle functionaliteiten op al deze apparaten beschikbaar te stellen. Het ontwerp zou ook op geen enkel apparaat een probleem mogen opleveren.

Waarom? Simpelweg omdat meer dan de helft van het verkeer op het internet afkomstig is van mobiele telefoons. Het is daarom belangrijk om de gebruikerservaring te vergemakkelijken, ook op mobiele telefoons.

Als hij het niet leuk vindt, zal het niet lang duren voordat hij je site verlaat om een andere te zoeken. Google-robots zullen merken dat er een hoge bounce rate is, en daarom zal uw site nooit in de beste zoekresultaten worden gerangschikt.

2. Met passende trefwoorden voor elke pagina

Alle pagina's van een goed gerefereerde website zijn gekoppeld aan een specifiek trefwoord. Ook al voldoet uw site al aan deze ultieme voorwaarde, het spijt me u te moeten zeggen: het is nog niet genoeg.

Het beste zou zijn om een blog te maken die je regelmatig zal voeden. Trouwens, als je me al een tijdje volgt, dan weet je dat dit is wat ik doe met Happydesk. Elke week publiceer ik minstens één artikel.

Dit zijn niet zomaar zaken. Onthoud wat ik eerder heb gezegd: elke pagina moet worden gekoppeld aan een specifiek trefwoord; hetzelfde geldt voor artikelen, ze zullen worden geoptimaliseerd voor SEO.

Hoe? Altijd door uw sleutelwoorden zorgvuldig te kiezen. En om het succes van uw site te verzekeren, richt u zich op de meest gezochte zoekwoorden, diegene die uw doelwit interesseren. Tegelijkertijd moeten ze relevant zijn voor uw bedrijf.

Er zijn veel manieren om op dit soort trefwoorden te zoeken, maar ik begin met de eenvoudigste en goedkoopste: gebruik de zoeksuggesties van Google. Ga er gewoon naartoe, en klik op een sleutelwoord met betrekking tot uw bedrijf. Bijvoorbeeld, webdesign op webflow. Dit is waar Google u de meest gezochte zoekwoorden aanbiedt. Je kiest er één uit (zorg er wel voor dat het relevant is).

In een paar seconden heb je een lange lijst met resultaten. Dus het enige wat u hoeft te doen is inspiratie op te doen uit de onderwerpen die aan u worden gepresenteerd om uw blog onderwerpen te creëren, het is nu aan u om een keuze te maken.

U kunt ook specifieke trefwoordzoektools gebruiken zoals SEMrush, Ubersuggest, MOZ,...

SEO Webflow: Gebruik van Google Trends

Zelfs als u Google's suggesties voor trefwoordonderzoek gebruikt, kan deze tool een goede aanvulling zijn op uw onderzoek. Voer gewoon opnieuw de voorwaarden in die Google hier heeft voorgesteld.

Je valideert, en dan komt er veel nuttige informatie over dat sleutelwoord. Hier zijn een paar voorbeelden:

  • De populariteit van het trefwoord: wat zal u helpen om te weten op welke onderwerpen u zich moet concentreren
  • De moeilijkheidsgraad van het sleutelwoord: om je beter voor te bereiden, als je echt op dit spoor wilt komen
  • Het belang van het trefwoord per regio: waarmee u kunt analyseren of de inhoud die u van plan bent te creëren, interessant is voor de regio waarin uw doelwit zich bevindt.
  • Gerelateerd zoeken: geeft u meer ideeën voor trefwoorden die gerelateerd zijn aan het door Google voorgestelde trefwoord. Andere inhoudelijke ideeën dan!

SEO Webflow: Gebruik van Google Ads

Hoewel dit instrument vooral wordt gebruikt voor marketingcampagnes, is het net zo goed bruikbaar voor trefwoordonderzoek. Inderdaad, het is een echte mijn van informatie. U vindt er: de gemiddelde maandelijkse zoekvolumes per trefwoord, de gemiddelde kosten per klik, het concurrentieniveau per trefwoord...

Het idee is hetzelfde als het vorige: op basis van deze gegevens kunt u zien welke trefwoorden u moet prioriteren. Het feit dat een trefwoord een hoog zoekvolume heeft en een hoge kostprijs per klik is niet voldoende. Dit zou betekenen dat ditzelfde trefwoord veel concurrentie heeft, dus het is moeilijk voor een nieuwe site om op dit trefwoord te rangschikken. Soms zou het beter zijn om genoegen te nemen met een specifieker trefwoord, minder gevraagd, en dus met minder concurrentie.

Anders kan een site die al lang bestaat een kans krijgen. Misschien heeft de site wel een hoge domeinautoriteit, d.w.z. Google heeft er waardering voor, over een bepaald onderwerp. In dit geval is er geen betere keuze dan te kiezen voor trefwoorden met een hoog maandelijks zoekvolume.

Maar hoe weet je het niveau van de domeinautoriteit van een site? Verschillende verwijzingsinstrumenten geven deze informatie.

SEO Webflow: Schrijven van SEO-geoptimaliseerde inhoud

Nu je de trefwoorden hebt gekozen waar je aan gaat werken, en dus ook de te behandelen onderwerpen op de blog, is het enige wat overblijft het schrijven van een SEO-geoptimaliseerd artikel. Ik kan me niet herinneren dat ik je ooit heb verteld over de criteria die een artikel SEO-optimaal maken of niet. Dus hier zijn ze:

Trefwoorden moeten in :

  • de metatitel
  • de metabeschrijving
  • de URL
  • de verschillende niveaus van de titel (Hn)

Je moet ook denken aan interne netwerken, dat wil zeggen aan het aan elkaar koppelen van items.

Webflow Training

4. Doordachte keuze van de hoofdpagina's

Omdat er hoofdpagina's en subpagina's zijn? Inderdaad. De hoofdpagina's hebben deze vorm:

Deze pagina's zijn belangrijk genoeg om op het eerste niveau te worden geplaatst. Je weet meteen op mijn site welke onderwerpen mij na aan het hart liggen en vooral aan welke thema's ik vooral werk: webflowtraining.

Dus, als je het weet, betekent het zeker dat Google het ook weet. Het is dus in staat om mijn site te rangschikken in de zoekresultaten over webflow training.

Ik herhaal: het is erg belangrijk om elk van deze hoofdpagina's te werken aan een specifiek trefwoord.

De secondaries daarentegen zijn van deze vorm:

Meer algemene onderwerpen, gerelateerd aan de hoofdthema's van de site, kunnen op deze pagina's op het tweede niveau worden behandeld.

5. Correct gebruik van subdomeinen

Een subdomein is een volwaardige site. Het is niet gelinkt aan het basisdomein, behalve door links naar het domein. Om het duidelijker te maken: een root-domein en een subdomein zijn voor Google 2 verschillende sites.

Het heeft dus geen zin om de blog te scheiden van het hoofddomein (blog.example-domain.com). Wanneer u de blog voedt, gaat u niet de hoofdsite voeden, maar het subdomein. Het zal dus geen invloed hebben op SEO.

Dit betekent niet dat u geen subdomein voor uw site moet creëren als u wilt dat er goed naar wordt verwezen op Google. Integendeel, subdomeinen hebben andere voordelen. Ik bedoel alleen dat als je het wilt doen, je het net zo goed op de juiste manier kunt doen.

Vermijd dus de meest voorkomende fout bij het creëren van subdomeinen: die van het scheiden van de blog van het hoofddomein.

6. URL-optimalisatie, meta-titels, beschrijvingen en titels

Ik heb het onderwerp al eerder aangeraakt, zoals je niet moet vergeten om trefwoorden te plaatsen in de URL, in de metatitels, beschrijvingen en titels. Door de hele tekst heen moet u er ook aan denken om deze trefwoorden van tijd tot tijd en op een natuurlijke manier in te voegen. Om u te helpen, houdt u tijdens het schrijven van de tekst gewoon rekening met wat het sleutelwoord is. Dit is gemakkelijker dan terug te gaan naar de hele tekst als die eenmaal geschreven is.

Anders zou het moeilijk zijn om ervoor te zorgen dat de sleutelwoorden op natuurlijke wijze worden ingevoegd. Dit geeft een effect: kunstmatig. Tijdens het proeflezen hoeft u alleen maar een paar zinnen te veranderen en te controleren op fouten...

Bovendien is het heel goed mogelijk om het invoegen van trefwoorden in bepaalde elementen (bijv. URL's, titels en beschrijvingen) te automatiseren. Dit zal u veel tijd besparen!

Webflow Training
https://www.happydesk.be/video-de-formation-gratuites

7. Opzetten van "301 redirection"

Er gaat geen moment voorbij zonder dat het web zich ontwikkelt. Ik vind het geweldig, omdat het belooft dat de webdesign business een zekere toekomst heeft. Alleen, er is een klein minpuntje. Bij elke wijziging moet u ervoor zorgen dat uw site up-to-date is. Het kan dus zijn dat u uw site na verloop van tijd moet herstructureren. Het kan zijn dat je sommige pagina's moet verwijderen, andere moet verplaatsen...

Het verwijderen en verplaatsen van pagina's is niet welkom op Google, zeker niet als u niet de nodige voorzorgsmaatregelen neemt.

Hier is een voorbeeld van deze voorzorgsmaatregelen: implementeer 301 omleiding. Dit houdt in dat verwijderde of verschoven pagina's worden omgeleid naar andere, vergelijkbare pagina's, waardoor de oude URL wordt omgeleid naar een nieuwe.

Waarom maak je niet gewoon een nieuwe? Omdat de oude URL al een aantal voordelen heeft. Er wordt al naar verwezen op Google. Het verwijderen ervan zou een (bijna) fatale fout zijn voor de SEO van uw site. Aan de andere kant, met een 301 redirection, behoudt de nieuwe URL dezelfde rang als de oude (of zelfs beter).

8. Canonieke URL's om te onthouden

E-commerce sites zijn het meest voordelig om gebruik te maken van canonieke links op hun site. Ze verkopen vaak een product dat enkele variaties (kleuren, maten, etc.) op hun site heeft. In de ogen van Google zal het hetzelfde product zijn. Eén product = één pagina. Dus, voor elke productvariant zijn er verschillende pagina's, en dus verschillende URL's. Simpel gezegd is er sprake van dubbele inhoud.

Dubbele inhoud wordt echter zeer slecht gezien door Google. Het kan zelfs uw site bestraffen voor dit. Vandaar de interventie van canonieke URL's. Ze worden weergegeven met codes van dit formulier: "rel=canonical", en ze zijn te vinden in de tag van de <head>site</head>.

Concreet stuurt het een signaal naar Google dat de pagina in kwestie de definitieve versieis , degene waarvoor je gerangschikt wilt worden.

Het enige wat u hoeft te doen is naar de aangepaste code-editor van Webflow te gaan en deze code in te voegen.

Zelfs als uw site geen e-commerce is, moet u op uw hoede zijn. Als je, zoals ik, je blogberichten opnieuw publiceert op andere platformen zoals Medium, LinkedIn..., dan moet je Google ook vertellen dat de canonieke link die van je blog is.

9. Activering van de sitemap of sitemap

Wanneer het eindelijk tijd is om uw site te hosten, kunt u kiezen tussen verschillende methoden. Als u uw website op Webflow heeft gemaakt, adviseer ik u om deze op Webflow zelf te hosten.

Het belooft zoveel voordelen (en ik heb dit al genoemd in deartikel dat praat over alles wat er te weten valt over Webflow), maar wat ons hier interesseert is het feit dat deze hosting een automatische creatie van de sitemap van de site, XML,mogelijk maakt.

Dit is een kaart die door Google wordt gebruikt voor :

  • een overzicht krijgen van wat er op uw site gebeurt
  • zodat het gemakkelijk elke pagina van uw site kan verkennen
  • controleer de laatste update van de pagina
  • zie hoe vaak de pagina wordt gewijzigd
Webflow Training

10. Behandeling van pagina 404

Om uw site goed in Google te kunnen weergeven, moet u een correcte 404-pagina aanmaken. De creatie van de 404 pagina is zeer eenvoudig:

  • U maakt een klassieke pagina aan die u 404 noemt...
  • U zorgt ervoor dat de link op deze pagina 404 is (voorbeeld: domein.com/404)
  • Je doet haar lay-out

Dan wordt alles interessant. Hoe moet deze pagina er uitzien?

Om alle regels die ik je later ga vertellen volledig te begrijpen, ga ik je eerst helpen de betekenis van een pagina 404 te begrijpen.

Als mensen dit tegenkomen, zou dat betekenen dat er iets mis is met uw site (zonder dat u dat noodzakelijkerwijs weet). Als het gaat gebeuren, kun je net zo goed voor deze pagina zorgen!

Denk niet dat je enige doel is om de ergernis van internetgebruikers voor de landing op deze pagina te verlichten. Het is goed genoeg, maar wees strategisch!

  • Ten eerste moet de pagina heel expliciet zijn. Je moet een tekst of een afbeelding plaatsen waaruit blijkt dat er iets mis is gegaan. Als je gewoon de 404-code opneemt, zullen maar weinig mensen begrijpen wat die code is.
  • Dan moet je een uitweg voorstellen. Dit kan op veel verschillende manieren gebeuren. De eenvoudigste manier om dit te doen is bijvoorbeeld om het menu niet te verbergen.
  • Een andere oplossing is het opzetten van een zoekbalk (die zichtbaar genoeg is) om bezoekers aan te moedigen de exacte term in te voeren die ze zoeken.
  • U kunt zelfs een CTA opzetten om hen uit te nodigen om op te schrijven wat er gebeurd kan zijn, zodat ze op deze foutpagina terechtkomen. Zo kun je het zo snel mogelijk repareren!

11. Vullen van alle ALT-tags

Een van de meest vergeten tags is de ALT. Dit is een HTML-code die meestal bij afbeeldingen wordt meegeleverd. Aangezien afbeeldingen inhoudelijk zijn, moeten ze door Google worden geïdentificeerd. Helaas kan Google geen foto's lezen; het is alleen goed met tekst. Dus voor het, moet je beschrijven wat er in de afbeelding in deze ALT-tag staat.

En zelfs voor mensen die mogelijk problemen hebben met de toegankelijkheid zijn ALT-tags een grote hulp. Zolang de (korte) beschrijving heel duidelijk is, begrijpen ze in één seconde wat er op het beeld staat.

Gebruik deze gelegenheid om het juiste trefwoord in te voegen. Maar pas op voor overdaad! Trouwens, lang geleden hebben ontwikkelaars vals gespeeld. Om een goede positionering van hun website te garanderen, hebben ze de ALT-tag gevuld met trefwoorden. Zodra Google deze praktijk ontdekte, bestrafte het snel de sites die er op volgden.

Een trefwoord in de beschrijvende zin schuiven is meer dan genoeg. Niet alleen zal Google geen moeite hebben om het onderwerp van uw pagina te begrijpen, maar belangrijker nog, het zal de afbeelding in kwestie (gekoppeld aan het adres van uw site) in de zoekresultaten van de afbeelding indexeren.

Wanneer afbeeldingen op Webflow worden ingevoegd, laat het platform de ALT-tag standaard leeg. Dit is waarschijnlijk om ons werk makkelijker te maken! 😉 Kan net zo goed profiteren.

12. Gebruik van robots (.txt)

Robots verkennen regelmatig uw site (die van Google en andere zoekmachines). Als ze dat doen, bladeren ze zonder uitzondering door elke pagina. Alleen hebben we soms zin om bepaalde pagina's te verbergen, om een of andere reden.

Misschien ben je nog steeds een pagina aan het bewerken. Aangezien het nog niet helemaal klaar is om te worden gepubliceerd, moet de indexering ervan worden uitgeschakeld. Gelukkig is dit mogelijk en gemakkelijk op Webflow! 🤩 In feite zal uw SEO geen problemen hebben.

Ga gewoon naar het robots.txt bestand op uw site. Het is beschikbaar in de site-instellingen, in het tabblad SEO. Als alternatief kunt u ook gewoon gebruik maken van de wachtwoordbescherming van de pagina via Webflow.

Webflow Training

13. Uitschakelen webflow.io indexering

Wanneer u uw website op Webflow maakt, ontvangt u een subdomein webflow.io. Dit is precies dezelfde versie van uw site, precies hetzelfde, en het zou het beste zijn om deze uit te schakelen. Ik heb u al eerder verteld over dubbele inhoud ; het principe is hier van toepassing. Gelukkig geeft Webflow het standaard aan als "no-follow", anders staat de optie in de instellingen.

Waar is het precies voor? 🧐

Nou, je kunt ermee doen wat je wilt. Probeer nieuwe functies en ontwerpbenaderingen uit, nieuwe modellen... zonder dat iemand het ziet. Laten we zeggen, een experimentele site.

14. Het configureren van Google Analytics

Als u dat nog niet hebt gedaan, moet u ten slotte uw Google Analytics-account ten koste van alles instellen. Natuurlijk zal deze actie niet direct uw natuurlijke referencering verbeteren. Maar u heeft in ieder geval toegang tot alle informatie die u nodig heeft over uw websitebezoekers (verkeersbronnen, regio's, tijd die op een pagina wordt doorgebracht...). Het enige wat u hoeft te doen is uw pagina's en artikelen hierop aan te passen.

Conclusie

In totaal zijn er 14 dingen die u moet weten om uw SEO op Webflow te verbeteren. Gelukkig heeft Webflow al deze processen gefaciliteerd! Anders hadden we waarschijnlijk de tussenkomst van een SEO-professional nodig gehad.

Kortom, door deze 14 technieken naar de letter te volgen, zal het u niet lang duren om te merken dat uw site langzaam (maar zeker) stijgt in de beste zoekresultaten van Google.

Gereedschappen: SEMrush, Ubersuggest, MOZ,...

Commentaar

Koffiepauze

4 items die je misschien leuk vindt

VRIJE TRAINING

Schrijf je hier in om de gratis Discovery Training te ontvangen
.

Begin met de Discovery Training, waar u de basis van Webflow leert en een voorproefje krijgt van wat u kunt verwachten in de Start Weblow training.

Start de gratis training