HEY

Neem deel aan de volgende Webflow uitdaging!

Domeinnaam: Hoe kies je de perfecte naam als deze niet meer beschikbaar is?

Je hebt nog geen website. U staat op het punt om er een te creëren, maar u bent nog steeds in de eerste fase van het ontwerp: de keuze van de domeinnaam.

Bijgewerkt op

20/1/2021

Domeinnaam: Hoe kies je de perfecte naam als deze niet meer beschikbaar is?
Domeinnaam: Hoe kies je de perfecte naam als deze niet meer beschikbaar is?

Domeinnaam: Je hebt nog geen website. U staat op het punt om er een te creëren, maar u bent nog steeds in de eerste fase van de conceptie ervan: de keuze van de domeinnaam.

Als sommige mensen erin slagen om de domeinnaam te krijgen die ze leuk vinden, hebben anderen er moeite mee. In deze wereld, first come, first served! Hoe kiest u dan een originele domeinnaam?

Helaas, in sommige gevallen, zelfs als u de tijd neemt om uw domeinnaam zorgvuldig te kiezen, loopt u tegen een groot probleem aan: de domeinnaam is al bezet. En toch was het zo perfect, zo origineel...

Je hebt geen andere keuze dan helemaal opnieuw te beginnen met je onderzoek. Om te voorkomen dat we dezelfde fouten maken en dus een perfecte domeinnaam te kiezen die al genomen is, adviseer ik u om deze stappen tot op de letter te volgen.

Maar eerst wil ik een punt maken over wat een domeinnaam werkelijk is.

#domeinnaam #domeinnaam #url #webstroom #

🌈Sondage

Hoe kiest u uw domeinnaam?

A - Zomaar, een naam die in gedachten komt
B - Ik doe liever een onderzoek
Aarzel niet om uw mening met ons te delen als commentaar.

INHOUD

Wat is een domeinnaam

Wat zijn deze rollen

10 stappen om de perfecte domeinnaam te kiezen

  1. Goede sleutelwoorden
  2. Unieke naam
  3. Korte domeinnaam
  4. enkele URL
  5. Intuïtief woord
  6. Naam "nieuw"
  7. Praktisch op afspraak
  8. Vermijdt auteursrechtproblemen
  9. Bekijk namechk.com
  10. Reserveer uw domeinnaam

Wat te doen in geval van een reeds ingenomen domeinnaam?

In video

Een domeinnaam: wat is het?

Ik ga niet in op de definitie, want dit is een gebruiksvriendelijke vorm van internetadressen (bijvoorbeeld: happydesk.be). Ik weet dat je als webdesigner of webprofessional al weet wat het is.

Het wordt ook wel"internetadres" genoemd. Het is het equivalent van uw postadres op deze ongelooflijke technologie die het internet is. Hierdoor kunnen uw klanten gemakkelijk contact met u opnemen.

Ik wil erop wijzen dat een domeinnaam dan op grote schaal zal worden gebruikt in andere sectoren, vaak met inbegrip van :

  • Gebruikersnaam voor diverse software
  • naam van de sociale netwerkpagina

Daarom is het belangrijk om de tijd te nemen om de juiste keuze te maken. Domeinnamen hebben echter andere, even belangrijke rollen. Wat zijn dat?

Domeinnaam: Waarom goed kiezen?

De domeinnaam is niet alleen de identiteit van een bedrijf op het internet . Als je besluit om er een te maken, is het zeker je doel om het verkeer er naartoe te brengen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen (SEO, indexering, metadata, etc.), maar een van de belangrijkste is natuurlijk: het kiezen van de juiste domeinnaam.

Inderdaad, uw site zal gemakkelijk te vinden moeten zijn en dus een gemakkelijk te onthouden domeinnaam hebben (we komen hier later op terug, maar het principe is om het "mond-tot-mondreclame"proces te vergemakkelijken ).

Bovendien weerspiegelt een goed doordachte domeinnaam (d.w.z. een website) uw professionaliteit, geloofwaardigheid en creativiteit. Voor bezoekers wordt uw site zelfs beschouwd als een belofte van vertrouwen.

Door het kiezen van een effectieve domeinnaam kunt u ook uw merk of bedrijf beschermen . Zoals ik al zei aan het begin van dit artikel, "wie het eerst komt, het eerst maalt". Bij de aankoop van een naam maken sommige mensen bijvoorbeeld gebruik van de mogelijkheid om een defensieve registratie te maken. Laat ik het uitleggen: het bestaat uit het kopen van de naam met verschillende extensies en namen met een vergelijkbare spelling. In zekere zin stellen ze een veiligheidszone vast.

Het kan ook worden gezien als een middel om de reikwijdte van de betreffende locatie te verbreden.

En wat? Hoe zorgt u ervoor dat u de juiste domeinnaam kiest? Hoe kunt u er zeker van zijn dat het uniek is en vooral nog steeds beschikbaar is?

Webflow Training

10 stappen om de perfecte domeinnaam te kiezen

Als uw bedrijfnog geen naam heeft, moet u weten dat wanneer u een domeinnaam kiest, de domeinnaam van uw bedrijf automatisch de naam van de URL neemt. Je kunt net zo goed origineel blijven!

1. De juiste sleutelwoorden

Omdat er een aantal slechte sleutelwoorden zijn. De goede sleutelwoorden zijn degene die betrekking hebben op uw bedrijf. Aangezien u een webdesigner bent, heeft u het volste recht om alle sterke trefwoorden met betrekking tot dit domein op te nemen: design, web, enz. U kunt zelfs een lijst maken van trefwoordideeën die in gedachten komen als u over uw activiteit praat. Als je eenmaal klaar bent met deze lijst, wat dacht je ervan om ze te associëren of om voorvoegsels toe te voegen aan een aantal van hen.

Op deze manier hebben mensen die uw site tegenkomen een idee van wat u doet.

U hoeft niet op te scheppen over de voordelen van het kiezen van een domeinnaam met een trefwoord op SEO-niveau. Google zal ook weten wat je doet, dus het zal geen moeite hebben om je site in de beste zoekresultaten te plaatsen (natuurlijk, zolang het de andere SEO-regels maar respecteert ).

Ja, maar hoe vind je een origineel idee voor een domeinnaam met een sleutelwoord?

Ik adviseer u de domeinnaam generator tools. Ze zijn gemakkelijk te gebruiken, omdat u slechts een paar trefwoorden op de sites hoeft in te voeren, en ze zorgen ervoor dat u een paar (nog beschikbare) domeinnamen kunt voorstellen.

Hier zijn enkele voorbeelden van deze hulpmiddelen: Panabee, Domeinwiel, Ongeremd...

Weet u dat u die stappen gewoon kunt overslaan als u de makkelijke weg naar buiten kiest? Dat zou zijn om uw eigen naam te kiezen of de naam van uw bedrijf.

2. Een unieke domeinnaam

De beste manier om te falen in de keuze van een domeinnaam is om een naam te kiezen die dicht bij die van een reeds bestaand merk ligt (misschien is het gewoon de naam in een vrouwelijke, meervoudige versie, etc.).

Flickr heeft die fout een keer gemaakt. Velen verwarden het met Flicker (vanwege de uitspraak die erg op elkaar lijkt, maar ook vanwege de manier waarop het geschreven is), waardoor het merk uiteindelijk deze domeinnaam heeft gekocht. En niets zegt ons dat het betaalbaar is.

3. Een korte domeinnaam

Wat is per definitie een eenvoudige, korte en beknopte eenvoudige URL? Het is een naam zonder speciale tekens, gemakkelijk te typen op een toetsenbord, gemakkelijk te onthouden en niet meer dan 10 tekens lang. Hoe voordelig is het?

Mensen hebben een beperkt geheugen. Een korte domeinnaam zou daarom gemakkelijk te onthouden zijn en gemakkelijk de geest te markeren. In feite zijn de meest populaire domeinnamen meestal ongeveer 7 karakters lang.

Onthoud het mond-tot-mondreclame ding waar ik je eerder over vertelde. Stel je voor dat we het over je website hebben, en toch is de uitspraak van de naam wat complex. Mensen die uw site nog niet kennen, kunnen het verkeerd horen en overgaan op een ander merk. Dat zou jammer zijn. Anders zouden ze de naam gemakkelijk kunnen vergeten.

4. Een eenvoudige domeinnaam

Ook al is uw domeinnaam gemakkelijk uit te spreken maar moeilijk te schrijven, hij is het ook niet waard. Moeilijk om te schrijven?

Dit is het geval wanneer er nummers en tekens aan de domeinnaam worden toegevoegd. Logischerwijs maken deze in de domeinnaam geïntegreerde elementen het moeilijker om de naam uit te spreken.

Studies hebben ook aangetoond dat sites die slecht gepositioneerd zijn allemaal koppeltekens of cijfers in hun URL's bevatten, wat jammer is.

In het praktische geval, weet dat uw e-mail zal worden gekoppeld aan uw domeinnaam. U zult zich zelf niet op uw gemak voelen als u op deze manier schrijft: nom@trait-d-union.com.

Webflow Training

5. Een intuïtief woord

Als anderen over uw domeinnaam horen, moeten ze meteen kunnen achterhalen waar het om gaat. Hier is een voorbeeld: hotmail.com. U kunt meteen zien dat het een dienst aanbiedt die verband houdt met de verwerking van e-mails.

Op dezelfde manier is er careerbuilder.com. Zelfs als ik het je niet zou vertellen, zou je meteen weten dat hij het over carrières heeft, hoe je een carrière kunt opbouwen... Dan is er nog Webflow.com, dat zich uiteraard bezighoudt met webgerelateerde onderwerpen.

Maar hoe zit het met Amazon.com, Zillow.com en vele andere sites die geen intuïtieve URL's hebben? Nou, ze hebben veel geïnvesteerd in hun merk, dus ze zijn momenteel zeer goed bekend bij het publiek. Dus, als je zeker weet dat je hun model kunt volgen, is het geen probleem om een naam als die van hen aan te nemen (maar ik geef toe dat het makkelijker is, met een intuïtieve naam).

6. Een "nieuwe" domeinnaam

Ja, het is makkelijker om een intuïtieve naam te hebben. Maar ik heb niet gezegd dat het beter is. Laat me uitleggen: door een naam te creëren die aan u toebehoort (of het nu een gloednieuwe naam is of de naam van uw bedrijf als het er al een heeft), creëert u automatisch een toegevoegde waarde aan uw domeinnaam.

Vermijd dus een domme combinatie van verschillende woorden of trefwoorden. Aangezien u een webdesigner of toekomstige webdesigner bent, hoe creatief u ook bent, zult u niet veel moeite hebben om een meer overtuigende naam te vinden!

Trouwens, laat me je een vraag stellen:

Als u wordt gevraagd om te kiezen tussen investmentimmobilier.com en immoinvest.com, wat zou uw aandacht het meest trekken?

Ik wed dat je naar de tweede gaat: immoinvest.com. Het is niet alleen opvallend, maar het voldoet aan alle eisen die we zojuist hebben besproken: uniek, duidelijk en beknopt.

7. Praktisch op de afspraak

Wist u dat meer dan de helft van al het internetverkeer afkomstig is van mobiele apparaten? Dat betekent dat meer dan de helft van de mensen die uw domeinnaam op het internet intikken, zich op mobiele apparaten bevindt. Mobiele apparaten hebben echter nog een heel ander probleem: de automatische correctie.

De domeinnaam die u voorstelt mag dus niet misleidend zijn voor mobiele gebruikers. Ten tweede moet de naam in kwestie "praktisch" zijn, in die zin dat internetgebruikers geen moeite moeten hebben om het woord te schrijven. Ze moeten bijvoorbeeld een numeriek toetsenbord kunnen gebruiken.

Om er zeker van te zijn dat alles goed gaat, waarom zou je het niet zelf uitproberen (dit wordt een usability test genoemd)? Neem uw telefoon op en probeer de gekozen domeinnaam te typen. Is het gemakkelijk om te schrijven op een mobiele telefoon?

8. Vermijdt auteursrechtproblemen

De beste manier om problemen te oogsten is om een naam voor te stellen die lijkt (of bijna) op die van een reeds bekend merk (of een merk overigens). Het eerste voorbeeld dat in mijn gedachten kwam is dit: ovh.com is al genomen. En je denkt eraan om een naam als sitewebovh.com te nemen? Ik zou het helemaal niet aanraden! Dan zou je de auteursrechten van het bedrijf OVH hebben geschonden.

Na een paar dagen ontvangt u een brief van een advocatenkantoor waarin staat dat u moet ophouden met werken. De problemen zijn nog maar net begonnen! Het is daarom zeer belangrijk om te controleren of de door u gekozen domeinnaam geen gelijkenis vertoont met andere geregistreerde merken. Je hoeft alleen maar wat meer onderzoek te doen.

Aan de andere kant zal het hebben van zo'n domeinnaam je een verliezer maken, zeker als de andere site een concurrent is. Wat als je doelwit je verwart met hem, en dan achter hem aangaat?

Webflow Training

9. Controleer uw naam op namechk.com.

Nu je een interessante lijst van domeinnamen hebt, hoef je alleen maar te controleren of ze nog beschikbaar zijn. Dit hulpmiddel is een grote hulp: naamchk.nl. (Ja, niet op naam controleren! Het is inderdaad namechk) Zeer compleet, het controleert in 2 klikken en een paar seconden de sociale netwerken, software... om te zien of het nog steeds beschikbaar is.

Laat het zien met de naam: Amazone. Als gevolg hiervan ziet u verschillende kleuren op de betreffende netwerken en software. De gebruikte kleurcodes zijn :

  • groen: om te zeggen dat de naam nog steeds beschikbaar is
  • geel: om aan te geven dat het niet beschikbaar is
  • rood: geeft aan dat de naam een fout bevat

10. Reserveer uw domeinnaam

Voordat iemand anders de gekozen domeinnaam neemt, is het nu tijd om deze te reserveren. 2 keuzes zijn dan voor u beschikbaar:

  • U koopt alleen de domeinnaam, en u zorgt voor de technische details als u klaar bent met het kiezen van de hosting die bij u past.
  • Je koopt meteen een hostingpakket.

In het geval van Webflow hoeft u alleen maar de domeinnaam te kopen. U hoeft geen hosting te kopen omdat Webflow er voor zorgt.

Wat te doen als de domeinnaam al bezet is?

Uiteindelijk kon u een naam kiezen die origineel, duidelijk, eenvoudig, intuïtief, praktisch en nog geen geregistreerd merk was. Je controleert of het al aanwezig is op het internet, en slechte verrassing: het is al genomen!

Je moet werken aan de uitbreiding

Je zult met de extensies moeten meegaan. Dit is het kleine woordje dat de betreffende domeinnaam volgt, namelijk: .com, .fr, .be, .net, .org...

Het is waar dat .com het meest interessant is. Het is duidelijk de meest populaire. Het is degene die gemakkelijk te onthouden is. Maar als het al genomen is, belet niets je om nog een verlenging te nemen. Daarnaast zijn er recentelijk nieuwe TLD's (Top Level Domains) verschenen. Ze accentueren de originaliteit van uw domeinnaam en zullen dus zeker beter zijn op andere media zoals visitekaartjes.

Controleer echter eerst delandverlenging. De kans is groot dat deze nog niet is genomen. Het wordt met name gebruikt door lokale bedrijven. Voor Frankrijk wordt het .fr; Canada, .ca; België, .be; en vele andere. Op lokaal SEO-niveau is het zelfs de beste oplossing! Inderdaad, Google gebruikt het om sites te geolokaliseren.

Begrijp je beter waarom ik happydesk.be als domeinnaam heb gekozen?

Webflow Training

Waarom voeg je niet wat meer woorden toe?

Soms hoef je niet ver te kijken. Als er al een domeinnaam is genomen, voeg dan gewoon een woord toe en verander uiteindelijk de woordvolgorde om een nieuwe te krijgen. Wees wel voorzichtig! Je moet rekening houden met het advies dat ik eerder heb uitgelegd: het auteursrecht is erg belangrijk.

Ik beschouwde dit als een voorbeeld:

in plaats van te kiezen voor flowdesign.com (omdat het al genomen is), kunt u"ly" toevoegen en een domeinnaam krijgen zoals flowlydesign.com

Uw klanten zullen weten dat u in de wereld van het design werkt. Misschien als ze je goed kennen, zullen ze geen moeite hebben om te worden dat je gespecialiseerd bent in het maken van (web)flow-sites? En ook al is het niet de naam van uw bedrijf, u bent in ieder geval gemakkelijk te vinden op Google.

Wees creatief, maak een zin

Als geen van deze oplossingen voor u werkt, zult u in uw domeinnaamstudie van nul moeten beginnen. In plaats van een woord te kiezen, moet u zich echter concentreren op een zin.

Deze methode werkt ook heel goed. Wanneer we zoeken naar informatie die voor ons nog onduidelijk is op Google, hebben we de neiging om een zin in te typen die ruwweg beschrijft wat we zoeken. In dit geval zullen internetgebruikers uw site hoogstwaarschijnlijk tegenkomen als de domeinnaam een creatieve uitdrukking is die uw activiteit min of meer beschrijft.

Vergeet in ieder geval niet één van de basisregels: de domeinnaam mag niet meer dan 7-10 karakters lang zijn.

Een bestaande domeinnaam verwerven

Tot slot kunt u ook vragen om eigenaar te zijn van een reeds bestaand domein.

Goed idee of slecht idee, denk je?

Om een of andere reden denk ik dat het een geweldig idee is:

  • Het heeft al genoeg verkeer, en dus een hoge PageRank en een domeinautoriteit.
  • Hij heeft ook gezaghebbende blacklinks

Niet alle domeinnamen die u gevonden zult hebben zijn misschien verlopen, dus het zal minder waarschijnlijk zijn dat u deze namen zult verwerven.

Laten we dus aannemen dat u echt op zoek bent naar een vervallen domeinnaam. U zult veel tijd besparen door gebruik te maken van de gespecialiseerde tools. Ik ken er twee:

Waakzaamheid is nog steeds geboden, want ook als de naam is verlopen, zal het nog steeds nodig zijn om te controleren of deze niet tot een merk behoort. Kijk ook eens naar zijn verkeerspatronen. Een gestage neerwaartse trend misschien? Dus het is geen goed idee om het te kopen! Wie weet, misschien is hij geslagen met een Google-boete? Of misschien is de eigenaar gewoon failliet gegaan?

Een andere oplossing die in sommige gevallen duurder kan zijn, is het kopen van een domeinnaam van het bedrijf dat eigenaar is van de gewenste domeinnaam. Er zijn procedures die uw hostingprovider hiervoor kan uitvoeren.

U kunt ook proberen direct contact op te nemen met de betreffende persoon en onderhandelen over een prijs.

Deze oplossing is meestal nodig wanneer een gerenommeerd merk alle gerelateerde domeinnamen wil kopen zoals: Amazon, Google, Apple, etc...

Conclusie

Het kiezen van een domeinnaam is niet zo eenvoudig als het klinkt. Het is niet alleen een naam. Uw imago rust er volledig op, vandaar het belang om de tijd te nemen om het zorgvuldig te kiezen. Het maken van de verkeerde keuze van de domeinnaam en dan, het te laat realiseren, kan u veel problemen opleveren (verlies van geld, verwijzingen, tijd, enz.).

Dus, vanaf nu, wanneer u een domeinnaam kiest, voor u of voor uw klant, weet u welke stappen u moet doorlopen:

  • Zorg ervoor dat de naam het beeld overbrengt dat u wilt overbrengen, eventueel met trefwoorden die verband houden met uw activiteit.
  • Zorg ervoor dat het er niet (of bijna) uitziet als een bestaande domeinnaam of handelsmerk, zowel in de uitspraak als in het schrift.
  • Zorg ervoor dat het eenvoudig is om te schrijven op zowel mobiel als op de computer, en vooral dat het gemakkelijk uit te spreken is.
  • Ik bedoel, dat het nergens anders bestaat. Ik raad naamchk.com echt aan voor die laatste stap.

Commentaar

Koffiepauze

4 items die je misschien leuk vindt

VRIJE TRAINING

Schrijf je hier in om de gratis Discovery Training te ontvangen
.

Begin met de Discovery Training, waar u de basis van Webflow leert en een voorproefje krijgt van wat u kunt verwachten in de Start Weblow training.

Start de gratis training