HEY

Deelnemen aan het volgende evenement Leef!

webdesignguide
Foto door Georgie Cobbs op Unsplash

Een website is veel meer dan een verzameling van gelinkte pagina's. Het is een echte ruimte voor interactie, of het nu tussen professionals, individuen of anderen is. Deze interactie creëert dan een ervaring voor de bezoeker. Als webdesigner is het uw rol om ervoor te zorgen dat deze gebruikerservaring succesvol is! Daarom heb ik deze webdesign gids voor u opgesteld: 10 vragen die u zich moet stellen voordat u een websiteontwerp maakt.

1. Wie zijn je doelen?

Iedereen die een site maakt, doet dat met een heel specifiek doel voor ogen: ze richten zich op een bepaald publiek. Dit helpt hen om een effectieve site te bouwen, een site die echt voldoet aan de verwachtingen van de toekomstige lezers. Het is dan ook duidelijk dat de eerste stap in het maken van een website de kennis van de targets is.

Empathie is een veelgevraagde kwaliteit onder webdesigners. Hoe weten ze eigenlijk wat hun prospects en klanten nodig hebben als ze niet eens proberen zichzelf op hun plaats te zetten? Hier zijn enkele voorbeelden van vragen die ze zichzelf moeten stellen:

  • wat zou mijn doel zijn?
  • welke obstakels zouden me verhinderen om ze te bereiken?
  • hoe kan deze site me helpen?
  • enz.

Het is echter niet genoeg om onder hun huid te kruipen. Ik adviseer u ook om hulp te krijgen met specifieke tools, zoals website analyse tools. De meeste bieden de mogelijkheid om de demografische herkomst van de bezoekers van een website te zien. Dit is echter een cruciaal stuk informatie dat kan helpen bij het ontwerp van een website.

Ik ken ook huwelijksdesigners die een onderzoek uitvoeren, altijd met het doel hun doelwitten beter te kennen. Wees wel voorzichtig! Een te klassieke peiling, met te eenvoudige vragen, zal u niet de resultaten opleveren die u nodig heeft. Neem geen genoegen met een vraag als "wat vind je van dit ontwerp". Probeer in plaats daarvan meer geavanceerde vragen te stellen om meer diepgaande antwoorden te krijgen.

Als u alle benodigde gegevens hebt verzameld, neem dan de tijd om deze zorgvuldig te analyseren. Alle beslissingen die u neemt met betrekking tot het ontwerp van de site moeten gebaseerd zijn op deze informatie. Dan komt de tweede tip in deze webdesign gids:

2. Hoe gebruiken mensen uw site?

Ik ga je niet vertellen dat sommige sites erg bekend zijn en bezocht worden omdat ze eenvoudig te gebruiken zijn. Uw site kan aantrekkelijk zijn, maar als het niet praktisch is, zal niemand er geïnteresseerd in zijn.

De tweede stap in het maken van een websiteontwerp is het begrijpen van de interactie tussen gebruikers en uw website:

  • Zijn ze comfortabel met knopen?
  • Zijn de vormen intuïtief genoeg?
  • Drukken ze liever direct met hun vinger op de knoppen, of gebruiken ze sneltoetsen en muiscursor?
  • enz.
webdesignguide
Foto door Freddy Castro op Unsplash

3. Webdesign gids: alles wat ze doen heeft gevolgen

Tenzij u naar beneden scrollt om eenvoudigweg te observeren, hebben alle acties op een site gevolgen. Wanneer u iemand uitnodigt om bijvoorbeeld op een knop te klikken, wordt deze meegenomen naar :

  • geld uitgeven;
  • het verwijderen van een website;
  • worden doorgestuurd naar een andere pagina;
  • en nog veel meer.

En dat is iets wat de bezoekers moeten begrijpen. Anders zouden ze misschien iets doen waar ze spijt van krijgen. Dus als je ontwerpt, zorg er dan voor dat je de bezoekers laat begrijpen dat zo'n actie tot iets anders leidt.

Dat kan bijvoorbeeld:

  • markeer een knop die overeenkomt met de gewenste actie
  • een gemakkelijk te begrijpen symbool invoegen (een vuilnisbak om aan te tonen dat een actie leidt tot verwijdering, een vergrootglas om aan te tonen dat ze een zoekactie kunnen starten...)
  • Geef de juiste kleuren aan elk element (groen om aan te geven dat bezoekers op het juiste spoor zitten en rood om ze te waarschuwen)

4. Welke fouten zullen ze waarschijnlijk maken?

Zoals het gezegde luidt: "Vergissen is menselijk; vergeven, goddelijk." Die zinsnede blijft in deze webdesign-gids overeind. Dat is geen reden om mensen fouten te laten maken. Zo lang mogelijk moeten we hen helpen om er geen te maken.

Hier zijn enkele voorbeelden in het geval van het creëren van e-commercesites:

  • de validatie knoppen blijven inactief totdat alle velden zijn ingevuld.
  • De formulieren detecteren dat een e-mailadres niet is ingevuld of verkeerd is gespeld.
  • Pop-ups vragen of je echt een winkelwagen wilt opgeven...
  • Enz.

Trouwens, beter veilig dan sorry!

Wat te doen als de fout is gemaakt? Het beste zou zijn om gebruikers de middelen te geven om het te corrigeren, door het creëren van een gedetailleerde foutmelding.

webdesignguide
Foto door Manuel Sardo op Unsplash

5. Zendt de site signalen uit?

Als twee mensen met elkaar in gesprek zijn, spreekt de ene en beantwoordt de andere. Dus hij heeft wat wij noemen "feedback". Op het internet is het hetzelfde. Zonder enige reactie van een locatie wordt er in het algemeen van uitgegaan dat er sprake is van een onderbreking of verstoring. We hebben dan de neiging om de pagina steeds weer bij te werken tot we een teken zien.

Om te voorkomen dat uw bezoekers dit moment van twijfel ervaren, moet u deze borden in uw ontwerp opnemen. Het kan een laadanimatie zijn.

6. Webdesign gids: welke maat en afstand voor elk element?

Deze regel is belangrijk bij webdesign, die ik in deze webdesign gids heb opgenomen: hoe groter een element is, hoe minder tijd er nodig is om het aan te klikken. Deze elementen vallen niet alleen op, maar zijn ook gemakkelijk aan te klikken. Dus mensen aarzelen niet om er op te klikken. Dit is waarschijnlijk de reden waarom call to action buttons vaak groot zijn.

Hetzelfde geldt voor veelgebruikte items (menu's, zoekbalk, linklijst, enz.). Ze moeten breed genoeg zijn zodat er geen complicaties zijn als je er op klikt. De gebruiker hoeft zich geen zorgen te maken over het overschrijden van zijn klikdoel.

7. Ken je de normen?

Ik zeg het vaak (ook in mijn andere artikelen en webdesign gids): creativiteit is noodzakelijk in webdesign. Maar overdrijf niet. Internetgebruikers zijn al gewend aan een aantal standaarden, dus het zou niet zinvol zijn om alles in één keer te veranderen (tenzij de verandering in kwestie het ontwerp van de site echt verbetert).

Hier is een voorbeeld: toen Pocket de locatie van bepaalde elementen wilde veranderen, misleidde het de mensen. De archiefknoop werd naar rechtsboven verplaatst, terwijl de achterste knop naar links werd verplaatst. Dus nieuwe gebruikers hebben per ongeluk het item dat ze aan het lezen waren gesloten en gearchiveerd in plaats van terug te keren naar de leesbibliotheek.

webdesignguide
Foto door Michael Soledad op Unsplash

8. Is de interface gemakkelijk te leren?

Studies tonen aan dat het menselijk brein slechts een beperkt aantal dingen kan onthouden in zijn kortetermijngeheugen (tussen 5 en 9 nieuwe dingen). Om ervoor te zorgen dat uw site gemakkelijk te navigeren is, probeert u het zo eenvoudig mogelijk te maken. Hoe kan je dit doen?

Het is gewoon een kwestie van het versnipperen van de informatie. Neem het voorbeeld van Microsoft Word. Aangezien het door bijna iedereen wordt gebruikt, is het zeker gemakkelijk te manipuleren. Toch is het niet zonder meer geavanceerde functies voor gevorderde gebruikers. Het ontwerp van een website moet dan op dezelfde manier werken.

De startpagina's zijn meestal verdeeld in meerdere delen. Er zijn korte teksten die een product of dienst presenteren, gevolgd door een link naar een andere pagina. Dit laatste bevat op zijn beurt weer een nadere toelichting op het onderwerp. Aan de andere kant, vermijd het gebruik van termen als "meer leren". Er is geen indicatie van wat gebruikers op de andere pagina's zullen leren. Schrijf in plaats daarvan een specifieker en explicieter woord.

9. Is de besluitvorming eenvoudig genoeg?

Als uw bezoekers voor veel keuzes staan:

  • Abonneren op nieuwsbrieven
  • Download een ebook
  • Druk op een bepaalde widget
  • enz.

Het kan lang duren voordat ze een beslissing hebben genomen.

Dus ik raad u aan om de lijst met keuzes tot een minimum te beperken. Dit verhoogt uw kansen om een bezoeker om te zetten in een klant. Je geeft hem slechts één keuze, slechts één oproep tot actie.

10. Heeft u alle noodzakelijke gegevens overwogen?

Ik heb u aan het begin van deze webdesign gids verteld over analyse, maar dit zijn slechts post-creatie analyses. De gegevens waar ik het over heb in deze tiende en laatste stap zijn verschillend: het zijn gegevens die na de creatie van de site zijn verzameld.

Dit alles om u te vertellen dat de analyses regelmatig moeten worden uitgevoerd, zelfs als de site eenmaal is gelanceerd. Er zijn verschillende tools die u dan kunnen helpen. Google Analytics is een van de krachtigste op dit gebied. Het is nogal gedragsmatig, d.w.z. het evalueert de sessieschema's van de gebruikers, de verkeersbronnen...

Volgens deze gegevens zal de verbetering van de site niet voorbij zijn :)

webdesignguide
Foto door Rich Tervet op Unsplash

Conclusie

Het maken van een webdesign website is niet zo eenvoudig als we denken. Naast creativiteit moeten alle webdesigners ook deze stappen respecteren die ik net heb uitgelegd in deze webdesign gids: 10 vragen om jezelf te stellen.

  1. Wie zijn je doelen?
  2. Hoe gebruiken mensen uw site?
  3. Webdesign gids: alles wat ze doen heeft gevolgen
  4. Welke fouten zullen ze waarschijnlijk maken?
  5. Zendt de site signalen uit?
  6. Webdesign gids: welke maat en afstand voor elk element?
  7. Ken je de normen?
  8. Is de interface gemakkelijk te leren?
  9. Is de besluitvorming eenvoudig genoeg?
  10. Heeft u alle noodzakelijke gegevens overwogen?
Kom terug naar deze pagina wanneer je maar wilt. Heb je nog ideeën bedacht die ik misschien vergeten ben? Zo ja, wat zijn dat dan? Laat hieronder een reactie achter of stuur een e-mail naar hello@happydesk.be.
Kevin Palombo, manager van Happydesk.

Koffiepauze

4 items die je misschien leuk vindt

VRIJE TRAINING

Schrijf je hier in om de gratis Discovery Training te ontvangen
.

Begin met de Discovery Training, waar u de basis van Webflow leert en een voorproefje krijgt van wat u kunt verwachten in de Start Weblow training.

Start de gratis training