Foto door Chris Lawton op Unsplash

We dromen allemaal van het tekenen van een groot contract, van het realiseren van een groot project voor het maken van websites... En als die droom op een dag werkelijkheid wordt? Eigenlijk had ik onlangs de kans om mijn droom te beleven. Helaas verliep alles niet zoals gepland. Ik heb me vergist: ik wist niet hoe ik de deadlines van een website moest beheren. Het is echter belangrijk dat de termijnen worden gerespecteerd.

Waarom moeten we ons aan de deadlines houden?

Is het niet belangrijk om een kwaliteitsproject op te leveren, ongeacht de leveringsdatum? Dit is niet vals; de kwaliteit moet in de eerste plaats worden gewaarborgd. Maar het beheren van een website en het naleven van de deadlines is hetzelfde als het respecteren van de klant zelf. Uw imago wordt dan in zijn ogen versterkt. Hij vertrouwt je zo veel dat hij niet zal aarzelen om je aan te bevelen bij zijn netwerk.

Aan de andere kant is er een reden waarom hij je aan het begin van je uitwisseling vroeg hoe lang je zijn project zou kunnen voltooien. Hij heeft ook plannen en deadlines om zich aan te houden. Ook hij heeft zeker een specifieke datum aangekondigd aan zijn collega's en klanten (volgens het door u ingeschatte tijdsbestek). Hij kan zelfs geld verliezen als de deadline niet wordt gehaald.

Het beheer en de naleving van de termijnen van een website gaat echter verder dan deze feiten. Het is ook een manier om minder te werken. Hoe meer vertraging je oploopt, hoe meer werk je moet doen, en hoe moeilijker het wordt... Zoals het gezegde luidt: "hoe eerder hoe beter".

Ik weet dat je dat weet. Dat was ik ook toen ik mijn laatste klant een verlenging van twee maanden aanbood voor een groot project. Het probleem was echter dat ik de situatie niet goed heb geanalyseerd. Maar hoe analyseer je het?

Foto door Simon Berger op Unsplash

Hoe de deadlines van een website te beheren?

Ik zal je door mijn fouten leiden.

Eerste fout: alle projecten zien er hetzelfde uit

Dit is echter niet het geval. Ze zijn allemaal verschillend naargelang de eisen van de klant (details, kenmerken, aantal pagina's, type ontwerp...). Het beheren van deadlines voor een grote website is nooit gemakkelijk.

Vroeger verzorgde ik gemiddelde projecten, d.w.z. websites van 5 tot 10 pagina's. Ik heb ze in minder dan twee maanden voltooid, min of meer. Het is heel natuurlijk dat ik dacht dat het recente project dat mijn klant mij toevertrouwde hetzelfde was. Het was heel anders dat ik zelfs de hulp van een paar mensen gebruikte. 3 andere mensen hebben me geholpen.

Tweede fout: niet redelijk zijn in de data

Aangezien dit een groter project was, was 2 maanden duidelijk niet genoeg tijd. De schatting was gewoonweg onredelijk, want het kostte me ongeveer 6 maanden. Ik heb geen rekening gehouden met eventualiteiten.

In dit geval is mijn cliƫnt begrijpelijk en responsief. Maar heb je wel eens nagedacht over het soort klanten dat niet erg responsief is? Hun houding zal het project vertragen.

Hoe organiseer je een project?

Ik heb een roadmap waarop ik me baseer voordat ik de deadlines van een website beheer en een datum vastleg.

Onderaan het artikel staat een Youtube-video waarin ik dit beschrijf. Steun me door me te abonneren op het Happy Desk Design YouTube kanaal.

Foto door Mariam Soliman op Unsplash

1) Verdeel uw project om de deadlines van een website beter te beheren

Ik verdeel elk webproject in 5 verschillende stappen:

  • visie
  • structuur
  • ontwerp
  • ontwikkeling
  • publicatie online

Zoals je ziet, ontwerp ik niet alleen een website (het is slechts een deel van het lange proces); een hele reflectie, een verzameling van elementen... zitten erachter. Elk van hen moet worden overwogen. Het bespaart u niet alleen veel tijd bij de realisatie van het project, maar u kunt ook de levertijd beter inschatten.

Als u uw project op deze manier verdeelt, probeer dan zo gedetailleerd mogelijk te zijn (uiteraard door een niet-uitputtende datum vast te leggen).

2) Neem marges

Om u te helpen zo realistisch mogelijk te blijven wanneer u begint met het beheren van de deadlines van een website, hoe zit het met het nemen van marges voor elke datum die u instelt? Een marge van 30% is naar mijn mening meer dan genoeg.

Het is u misschien opgevallen dat e-commerce sites een levertermijn van 5 dagen bieden, terwijl het pakket na 2 dagen bij u aankomt. Kijk maar eens naar ze. Uw klanten kunnen alleen maar tevreden zijn!

Foto door Timothy Eberly op Unsplash

Neem enkele voorzorgsmaatregelen

Zelfs als je al deze stappen hebt genomen, moet je verder kijken dan dat. Wat gaat u doen als u uw project niet op tijd kunt opleveren? Dit is precies waar u de nodige regelingen moet treffen, door een zeer precieze algemene verkoopsvoorwaarde te stellen. Van mijn kant heb ik geschreven dat de gestelde termijnen slechts indicatief zijn. Ik word niet gestraft als ik het project niet op tijd aflever.

Ik waarschuw je toch liever: een leveringsdatum missen is onprofessioneel. Misschien is het voor beginners wel okƩ, maar niet voor ervaren mensen!

Conclusie
Het beheren van de deadlines van een website is van het grootste belang. Er is geen excuus voor vertragingen in de levering, en dit zou geldig moeten zijn voor beginners. U heeft dus veel geluk dat ik mijn ervaringen met u deel. Profiteer van deze gelegenheid om niet dezelfde fouten te maken die ik heb gemaakt! Denk niet dat alle projecten hetzelfde zijn en stop met het proberen indruk te maken op uw klanten door ze een onrealistische deadline te geven.

Kom terug naar deze pagina wanneer je maar wilt. Heb je nog ideeƫn bedacht die ik misschien vergeten ben? Zo ja, wat zijn dat dan? Laat hieronder een reactie achter of stuur een e-mail naar hello@happydesk.be.
Kevin Palombo, manager van Happydesk.

Hallo šŸ‘‹

Ik ben op een missie voor je websucces! Wie ben ik?

Wil je het leren?

Het is gewoon...

alles is inbegrepen!

Ontdek de opleiding tot webdesigner

Wat dacht je van wat koffie? Tuurlijk, neem de tijd!

25/9/2020

Een website ontwerpen : De Gids

Als webdesigner is het uw rol om ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring succesvol is! Daarom heb ik deze webdesign gids opgesteld: 10 praktische tips

Ik ben geĆÆnteresseerd
17/9/2020

Hoe kies je de typografie van een site?

Typografie is een vorm van grafisch ontwerp op zich en daarom moet er bijzonder veel belang worden gehecht aan de keuze van de typografie.

Ik ben geĆÆnteresseerd
11/9/2020

Kleurtheorie in webdesign

Kleur in webdesign is erg belangrijk. Hoe kiest u de te gebruiken paletten (titels, knoppen, enz.)? Hier is de theorie van de kleuren.

Ik ben geĆÆnteresseerd

Ik wil...

Happy.business

Omdat elk verhaal begint met een ontmoeting. Laten we contact maken, een echt persoon verbergt zich achter Happydesk en zal blij zijn om te horen wat je hem te vertellen hebt!

Maak een afspraak

Happy.webnews

Omdat we al onze kennis van de digitale wereld ter beschikking stellen van onze Community om hen te begeleiden in hun zoektocht naar websucces.

Lees de blog

Happy.webevent

Omdat het gevoel minder alleen te zijn onze essentie als leiders versterkt. Happydesk organiseert evenementen tussen ondernemers die meer dan gemotiveerd zijn om zichzelf te overtreffen en doelen te bereiken waar men nooit op gehoopt had.

Evenementen bijwonen

Je wilt je helpen om te slagen?

JA, ik ben geĆÆnteresseerd!