het verlies van een klant beheren
Foto door Memories op 35mm op Unsplash

Het verliezen van een klant is niet prettig! Als het u ooit overkomt, kan uw professionele toekomst ervan afhangen. En toch is het verliezen van een klant niet noodzakelijkerwijs afhankelijk van jou. Misschien heeft hij net een andere oplossing voor zijn zaak gevonden... Daarom moet je weten hoe je met het verlies van een klant omgaat. Deze twee tips zullen u helpen!

1. Doe je eieren niet in dezelfde mand...

Het is een bekend adagium: "doe je eieren niet in dezelfde mand". Je hoeft geen genoegen te nemen met één grote klant. Door het hebben van meerdere klanten (bij voorkeur meerdere middelgrote en enkele grote klanten), kunt u het vertrek van één enkele klant beter beheren. U zult het te druk hebben met het bevredigen van anderen, zodat het vertrek van één klant geen grote invloed heeft op uw tempo. Aan de andere kant, met slechts één grote klant, riskeer je veel. Als hij je contract beëindigt, ben je alles kwijt. En dan moet je weten hoe je het verlies van een klant kunt beheersen!

het verlies van een klant beheren
Foto door Memories op 35mm op Unsplash

2. Voordelen van uw samenwerking

In plaats van medelijden met jezelf te hebben, bekijk het van de zonnige kant. Denk dat je in ieder geval veel ervaring met hem hebt opgedaan. Beter nog, je kunt hem vragen om feedback over je samenwerking, zodat je kunt verbeteren... Aan de andere kant moet je accepteren dat hij weg is. Neem het niet persoonlijk op; als hij het contract heeft opgezegd, betekent dat niet dat je niet aan zijn verwachtingen hebt voldaan, dat je een fout hebt gemaakt, enz. Hij vertrok gewoon omdat hij een andere oplossing voor zijn zaak had gevonden. En aan ieder zijn eigen zaak. Hij moet nog steeds aan zichzelf denken voordat hij aan jou denkt. Nu begrijp je waarom je te maken hebt met het verlies van een klant?

Onderaan het artikel staat een Youtube-video waarin ik dit beschrijf. Steun me door me te abonneren op het Happy Desk Design YouTube kanaal.

het verlies van een klant beheren
Foto door Yomex Owo op Unsplash

Als u een paar dagen of zelfs maanden van tevoren wordt ingelicht, maak dan van de gelegenheid gebruik om te prospecteren voor andere klanten. Dat is echter geen reden om de rest van het werk dat je voor hem moet doen te verwaarlozen. Wie weet of hij over een paar maanden nog steeds van plan is om bij je terug te komen? Stel je voor dat je niet professioneel bent geweest. In dat geval is er geen kans dat hij weer contact met je opneemt.

Om het verlies van een klant beter te beheersen en niet opnieuw dezelfde fout te maken.

Liefste, probeer nog steeds uit te vinden waarom hij wegging. Ofwel doe je het rechtstreeks, door hem te bellen of door hem een e-mail te sturen. Of je analyseert de geschiedenis van je interacties. Hoe je ook verder gaat, je komt altijd als winnaar uit de bus. Waarom is dat? Je zet alle kansen aan jouw kant om hem te houden, in dit geval. Inderdaad, bied hem een adequate oplossing; misschien is dat wat hij nodig heeft? Als uw voorstel niet werkt voor hem, althans wetende waarom hij vertrok, kunt u voorkomen dat dit verlies weer gebeurt met uw andere klanten (vooral als de fout van u is, maar laten we hopen dat het niet 😉 is).

het verlies van een klant beheren
Foto door Joseph Barrientos op Unsplash

Conclusie
Wat ook de reden mag zijn waarom uw klant uw samenwerking heeft stopgezet, het is een beproeving die u gemakkelijk kunt overwinnen. Inderdaad, het omgaan met het verlies van een klant is niet zo moeilijk als het lijkt. Om u te helpen, zorg ervoor dat u meerdere klanten heeft. Als een van hen vertrekt, zijn de anderen er nog. Bekijk het dan van de zonnige kant: je hebt in ieder geval ervaring opgedaan tijdens het werken met ons!

YouTube: Hoe gaat u om met het verliezen van een klant?

Kom terug naar deze pagina wanneer je maar wilt. Heb je nog tips gevonden die ik misschien vergeten ben tijdens het schrijven? Zo ja, wat zijn dat dan? Laat hieronder een reactie achter of stuur een e-mail naar hello@happydesk.be.
Kevin Prins Happy Desk
Kevin Prins, Happy Desk Manager

De meeste ondernemers hebben een ineffectieve website zonder duidelijke boodschap. Dus ik heb een 5-stappen-proces gemaakt dat is het creëren van een aangepaste en aangesloten website om uw web succes te maken. Zie Happy Desk

Ben je freelance? Word lid van onze Webflow-community. We praten over websites, design, business, enz. De gemeenschap groeit en zal u veel advies kunnen geven om uw bedrijf te ontwikkelen. Het is deze kant op.

Schrijf je in en check outMy online methode.

Hallo 👋

Ik ben op een missie voor je websucces! Wie ben ik?

Wil je het leren?

Het is gewoon...

alles is inbegrepen!

Ontdek de opleiding tot webdesigner

Wat dacht je van wat koffie? Tuurlijk, neem de tijd!

7/8/2020

Hoe kies je een domeinnaam?

Welke naam u ook kiest voor uw site, het zal altijd een afbeelding oproepen in uw gesprekspartner. Daarom is het belangrijk om de juiste domeinnaam te kiezen.

Ik ben geïnteresseerd
5/8/2020

Hoe de deadlines van een website te beheren?

Als u, net als ik, niet in staat bent geweest om de deadlines van een website te beheren, zal dit artikel over mijn fouten en de manier waarop ik ermee omging u zeker interesseren.

Ik ben geïnteresseerd
3/8/2020

Waar vind je in 2020 inspiratie voor je webproject?

Je hebt al je inspiratie uitgeput en je zoekt momenteel naar een manier om in 2020 inspiratie op te doen voor je webprojecten?

Ik ben geïnteresseerd

Ik wil...

Happy.business

Omdat elk verhaal begint met een ontmoeting. Laten we contact maken, een echt persoon verbergt zich achter Happydesk en zal blij zijn om te horen wat je hem te vertellen hebt!

Maak een afspraak

Happy.webnews

Omdat we al onze kennis van de digitale wereld ter beschikking stellen van onze Community om hen te begeleiden in hun zoektocht naar websucces.

Lees de blog

Happy.webevent

Omdat het gevoel minder alleen te zijn onze essentie als leiders versterkt. Happydesk organiseert evenementen tussen ondernemers die meer dan gemotiveerd zijn om zichzelf te overtreffen en doelen te bereiken waar men nooit op gehoopt had.

Evenementen bijwonen

Je wilt je helpen om te slagen?

JA, ik ben geïnteresseerd!