HEY

Deelnemen aan het volgende evenement Leef!

website-offerte
Foto door Umer Sayyam over Unsplash

Schatting van de website om een "ja" te krijgen voor alle offertes die u naar uw prospects stuurt? Het is mogelijk, zou je kunnen zeggen! In feite ga ik vandaag met u praten over een paar tips die u zullen helpen om zo vaak mogelijk een ja te krijgen. Maar voordat we dat doen, laten we eens kijken hoe een ja antwoord enige aandacht vereist.

Plaats uzelf in de schoenen van uw prospects, al is het maar wanneer u de offerte ondertekent. U zult dan begrijpen waarom dit JA erg belangrijk is!

In feite is het zeggen van "ja" tegen iemand een echte verbintenis. Het betekent dat je ze vertrouwt. Maar voordat je iemand vertrouwt, is het duidelijk dat je de tijd moet nemen!

Dus laten we aan de slag gaan: aangezien het vooruitzicht afhankelijk is van de inschatting om zijn keuze te maken, ligt het voor de hand dat we er voor zorgen. Dus wat zijn de stappen die nodig zijn om een schatting te maken?

#devis #freelance #devissiteweb

Kleine Poll

Bent u voor of tegen elektronische handtekeningen?
✅ Voor of 🛑 Tegen?
Geef me je mening als commentaar

Samenvatting

  1. Voorlopige Zoom-discussie (nooit zonder 1e echte contact)
  2. Bespreek het budget zo snel mogelijk - stel 3 "complete" pakketten voor
  3. Startpagina om het verschil uit te leggen, positionering
  4. Chronologie van het project
  5. Klantenspecificaties bijvoegen of aanmaken
  6. Het proces
  7. Presentatie video
  8. Referentienummer.
  9. Datum + Geldigheidsdatum
  10. Wijze van betaling
  11. Algemene voorwaarden
  12. Strafpercentage
  13. Geschatte tijd van voltooiing
  14. Elektronische handtekening (Pandadoc, Pipedrive, DocuSign)
  15. Herlancering

Conclusie

In video

Ontbreekt er iets? Heeft u een specifieke vraag?

1. Citaat: Voorafgaand gesprek Zoom (nooit zonder 1e echte contact)

Ik heb nooit een prospect kunnen identificeren zonder eerst persoonlijk met hem te praten. Daarom bespreek ik bovenal liever Zoom. Ik maak van deze gelegenheid gebruik om zoveel mogelijk vragen te stellen over het project. Alleen zo kan ik een kostenraming in de offerte opnemen.

Een face-to-face gesprek (hoewel virtueel) is altijd beter dan een e-mailgesprek. Dit laatste vergt meer tijd, om nog maar te zwijgen van het risico op misverstanden.

2. Citaat: Bespreek het budget zo snel mogelijk - stel 3 "complete" pakketten voor

Wees niet beschaamd om over het budget te praten voordat de discussie verder gaat, en zeker niet voordat er iets in het project wordt gestart. Integendeel, hoe eerder je erover praat, hoe eerder je gemoedsrust hebt.

En zelfs als je het niet ter sprake brengt, zal je prospect dat misschien wel doen. Wees dan niet te rigide. Wees flexibel en bied verschillende pakketten aan (basic, premium en pro; u kunt ze noemen wat u wilt, maar het principe is dat u uw klanten een keuze moet geven). Deze houding levert u punten op bij uw klant.

Het is dan waarschijnlijker dat hij één van deze 3 formules zal aanvaarden (misschien heeft hij niet het budget voor de pro, maar hij heeft wel wat voor de basisformule, wie weet).

3. Citaat: Startpagina om het verschil uit te leggen, positionering

Als webdesigner bent u het aan uzelf verplicht om de presentatie van uw offerte te verzorgen. Dit is de basis van ons bedrijf. Dus ook al staan we niet op Webflow, bij het ontwerpen van een website moet je rekening houden met dit onderdeel: het ontwerp.

Website offerte
Webflow Training

Dus vanaf nu vraag ik u om te stoppen met het sturen van offertes naar uw klanten in hun ruwe vorm. Een personalisatie zal geen kwaad kunnen, vooral omdat het een kans is voor het vooruitzicht om uw creativiteit, uw smaak te zien...

Daarom moet de offerte een homepage bevatten waarin u een presentatie van u, uw bedrijf... kortom, alles wat de klant moet weten. Iets dat hem zou kunnen overtuigen, dat hem meer vertrouwen in u zal geven, dat bewijst uw professionaliteit.

4. Schatting: Project Tijdlijn

Met andere woorden, de projectplanning staat al in de offerte. Probeer zo nauwkeurig mogelijk te zijn, d.w.z. neem de begin- en einddatum van projecten en deelprojecten op in de schatting. Natuurlijk kun je niet precies zijn, maar ik heb het meer specifiek over de schatting.

Het vooruitzicht kan dus een globale visie op het project hebben. Stel dat hij het er nu mee eens is. Terwijl je aan het project werkt, heeft hij al een duidelijk beeld van de voortgang van het project. Dit maakt het voor zowel u als de klant gemakkelijk om het project te controleren en te begeleiden.

Aan uw kant ziet u wat er vanaf het begin is afgesproken in de offerte, waardoor u wordt beschermd tegen mogelijke oplichterij. Het komt ook voor dat klanten in de loop van het project vragen om extra wijzigingen, waarvan de meeste niet zijn opgenomen in de lijst met dingen die je voor hun project hebt afgesproken.

Als dat zo is, moet je beoordelen of het een kleine verandering is of een meer radicale verandering. Meestal als het radicaal is, moet je het eens zijn over een nieuw aanvullend citaat. Als het minder belangrijk is, kunt u zich zonder extra kosten aansluiten.

5. Citaat: Voeg de specificaties van de klant toe of maak er een aan.

De specificaties van de klant worden meestal geschreven voor het maken van een offerte. Dit is normaal, want zonder deze specificaties kunt u geen enkele schatting maken. Omdat het alle details over het project bevat, kunt u de schatting goed opstellen.

Ik ben het ook eens met het vorige idee dat de aanwezigheid van deze specificaties u beschermt tegen mogelijke veranderingen (die niet in het contract zijn opgenomen) in de toekomst. Als er extra werk moet worden verricht, gelden uiteraard extra kosten.

6. Citaat: Het proces

Uw prospect is zich misschien niet bewust van de manier waarop u te werk gaat. Daarom is het belangrijk om uw proces in de offerte op te nemen. Het is het beste om vanaf het begin duidelijk te zijn.

Laat klanten bijvoorbeeld niet denken dat u uw sites via WordPress maakt, maar via Webflow (als dat het geval is, natuurlijk).

Website offerte
Webflow Training

7. Citaat: Presentatie video

Hoe plaats ik een video in een citaat? Vraag je je dat af? Het is eenvoudig, sla het gewoon op Loom, en alles wat je hoeft te doen is de link in de video te kopiëren. Een ding is zeker, voor elke klant, verschillende video's. Dit geeft een origineler effect aan uw offerte. Zal ik je een geheim vertellen? Er zijn niet veel mensen die dit op dit moment doen, ze sturen gewoon een "normaal" citaat naar hun prospects. Er is geen kans dat het citaat zich zal onderscheiden van dat van anderen, in dit geval.

Je kunt in deze video over verschillende soorten dingen praten, zolang het onderwerp maar gerelateerd is aan het project van de prospect. Maak ook van de gelegenheid gebruik om een aantal dingen uit te leggen die misschien niet duidelijk zijn in het citaat. Bijvoorbeeld, waarom je dit of die prijs.

8. Citaat: Referentienummer.

Het is waar dat het referentienummer niet verplicht is, maar ik adviseer u toch om het te doen, vooral als u uw offertes handmatig maakt. Ter informatie wil ik u laten weten dat dit niet het geval is voor de factuur; een referentienummer is verplicht voor elke factuur.

Voor zowel de offerte als de factuur helpt het schrijven van een referentienummer u om uzelf administratief te organiseren. Als u ooit een offerte met betrekking tot een factuur moet opzoeken, gebruik dan deze nummers als leidraad.

Tip: voeg een eerste nummer als '00265' toe om uw toekomstige klant te laten zien dat u niet bij de eerste poging bent. Geen sprake van het verbergen van de waarheid, maar dit kleine detail zal uw klant geruststellen.

Hier zijn een paar tips om u te helpen deze nummers op de juiste manier te schrijven:

  • Voor elke offerte heeft u een uniek nummer nodig.
  • Bij het instellen van de getallen moet een bepaalde logica worden gevolgd; de getallen moeten chronologisch zijn.
  • Vergeet de voorvoegsels niet; ze zijn anders dan die op de facturen.

Als de offerte niet wordt geaccepteerd, verwijder deze dan niet; deze zal altijd als referentie dienen. U mag daarom gedurende ten minste 3 jaar geen van deze documenten verwijderen.

9. Citaat: Datum + Geldigheidsdatum

Vergeet bij het maken van uw offerte nooit de datum te vermelden. Net als referentienummers helpt het ook om er naar te verwijzen. Dan komt de datum van geldigheid van de offerte. Natuurlijk zult u begrijpen dat dit document niet eeuwig geldig is. Het is meestal ongeveer 30 dagen, maar niets belet u om het naar eigen inzicht te repareren (zolang het maar redelijk is en in verhouding staat tot het benodigde werk).

In de tussentijd geeft u uw prospect de tijd om na te denken over uw aanbod. De beslissing om een offerte te ondertekenen is niet iets wat je in een opwelling maakt. Wat als de klant besluit om het te ondertekenen na het verstrijken van de deadline? Vermijd het wijzigen van de bestaande offerte ten koste van alles. Het is zinvoller om een nieuwe te creëren.

Webflow Training
Webflow Training

10. Offerte: Wijze van betaling

Wat voor soort schikking ben je gewend? Aarzel niet om het op te nemen in uw offerte, zodat uw prospect zich al klaarmaakt. Hij zal ook zien of deze manier van betalen hem ook past. Zo niet, dan is het beter om het nu te bespreken, en niet aan het einde van de dienst of bij het uitreiken van de factuur.

Dit is mijn manier:

  1. 50% aanbetaling bij ondertekening (ja 50%, vergeet de 30%)
  2. 25% op dagnummer "XX" (bijv. werkdag 20)
  3. 25% die het saldo vertegenwoordigt, "voordat" de website online wordt gezet.

11. Offerte: Algemene voorwaarden

Het bijvoegen van de algemene voorwaarden bij de offerte is verplicht. Het verdient de voorkeur dit te doen om u te beschermen, vanuit een juridisch oogpunt.

Zelfs als de klant de offerte ondertekent, betekent dit niet dat hij akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Daarom adviseer ik u om deze aan het einde van de offerte toe te voegen en een speciale vermelding op de offerte te plaatsen om aan te geven dat het ondertekenen van de offerte betekent dat u de bijgevoegde AV accepteert, begrijpt en leest. Het is duidelijk dat dit hem zal aanmoedigen om ze te lezen.

Als u uw voorwaarden niet in de offerte opneemt, weet u dan wat er dan gebeurt? Uw prospect kan u vragen hem/haar de voorwaarden te verstrekken. U verspilt dus geen tijd door het vanaf het begin in de offerte op te nemen! Het maakt ook een professionele indruk op u.

12. Citaat: Strafpercentage

Nogmaals, een boetebedrag op de schatting zetten beschermt je. Het moedigt uw klanten aan om deadlines te halen. U bent vrij om uw eigen tarief te bepalen, maar u moet er wel voor zorgen dat het acceptabel blijft.

Ook het straftarief alleen is niet genoeg. De manier waarop deze sancties moeten worden toegepast, moet ook worden opgenomen, zodat het nog makkelijker wordt als het ergste gebeurt. Weet je dat? U loopt het risico gestraft te worden door de wet als u dit boetebedrag niet vermeldt in de schatting.

13. Citaat: Geschatte tijd van voltooiing

De mens heeft een onstuitbare behoefte om zich in de tijd te kunnen situeren en dit verlangen manifesteert zich zelfs in het maken van schattingen. Als bewijs heb ik u eerder gesproken over de voordelen van het opnemen van de geldigheidsdatum van de schatting en de chronologie van het project. Ik ga het ook hier weer met je hebben over "deadline".

Net zoals bij de vorige stappen (de datum van geldigheid van de raming en de chronologie van het project invullen), wordt het feit dat het geschatte tijdstip van voltooiing wordt vermeld, door de klant zeer op prijs gesteld. Hij zal een idee hebben van de datum waarop hij het project zal ontvangen.

Ik wil echter duidelijk maken dat dit tijdsbestek voorlopig en indicatief moet zijn. Neem daarom zoveel mogelijk een marge om uw klant niet teleur te stellen.

Webflow Training
Webflow Training

14. Citaat: Elektronische handtekening (Pandadoc, Pipedrive, DocuSign)

We zijn bijna in het laatste stadium van het offertetraject; het enige wat overblijft is dat de klant de offerte moet ondertekenen. Inderdaad, als het eenmaal ondertekend is, zal het geen eenvoudige offerte zijn; het wordt een contract. Maar om het echt bindend te maken voor beide partijen, is de klant niet de enige die het moet ondertekenen. Jij zult het ook moeten ondertekenen.

Het probleem (voor degenen die nog nooit online hebben gewerkt) is: hoe krijg je een klant aan de andere kant van de stad (of aan de andere kant van de wereld) zover dat hij of zij deze offerte ondertekent? Tenzij je het per post verstuurt, lijkt het zeker onmogelijk. Maar het is heel goed mogelijk! Gebruik gewoon een van de beste tools zoals: Pandadoc, PipeDrive, Docusign...

Persoonlijk gebruik ik Pandadoc. Betalend, maar zeer effectief naar mijn smaak.

Bovendien staat ondertekening van de offerte gelijk aan: aanvaarding van wat erin staat (dit geldt ook voor u). U heeft dan geen recht van verhaal meer om de toegepaste tarieven te wijzigen.

15. Citaat: Herlancering

Nu heb je de offerte verstuurd; je wacht al een week of langer op een reactie. Je vraagt je af of je nog eens moet bellen? U kunt zich voorstellen dat ik ga zeggen dat we een vervolg nodig hebben, vandaar deze paragraaf. Je moet gewoon weten hoe je het moet doen.

Het eerste wat je moet doen is hem bellen. Hij hoeft echter niet per se te antwoorden. Een gesprek tussen 3 tot 5 keer binnen een week zou al genoeg zijn. Gebruik ook uw bedrijfsnummer (op de persoonlijke limiet), maar maskeer het nooit. Anders maak je gewoon geen kans.

Neem je moed in beide handen, soms kunnen herinneringen maanden duren. Ik nodig u daarom uit om regelmatig contact met hem te houden en u hoeft zich niet te schamen. U zult echter moeten observeren of deze klant het echt waard is, want er is geen sprake van tijdverspilling.

Nu hij de oproep heeft beantwoord, wat voor soort toon moet ik dan gebruiken? Dat is de vraag. Een energieke en geruststellende toon. Kan je hem bijvoorbeeld over het onderwerp van de discussie vragen of hij vragen heeft over de schatting? En stel dan een vergadering voor om de getekende schatting terug te krijgen. Dezelfde onderwerpen kunnen worden besproken voor een follow-up e-mail (misschien vind je het idee om te telefoneren niet leuk, of je kunt hem niet bereiken).

Hoe dan ook, een prospect opvoeden maakt je een serieus persoon. Je lijkt dan proactief (wat het geval is, wantanders hadjenooit gebeld). U scoort automatisch punten bij de klant ;)

Webflow Training
Webflow Training

BONUS

Hoe win je een JA: extra tips

Wacht maar niet.

Ten eerste, je kunt niet zomaar achterover leunen! Als je een resultaat wilt bereiken, moet je het natuurlijk zelf in de hand nemen. In plaats van te wachten op de definitieve beslissing van uw klant, gaat u in de voorwaardelijke modus. Wat is de conditionele modus? Je moet jezelf een vraag stellen als , "wat als we dit deden?", "hoe zit het met...?", "is het niet een goed idee om...?"

Door al deze vragen te stellen, helpt u hem om zijn geest te openen; u versnelt ook de zaken. Misschien zal hij wat sneller ja zeggen, wie weet? Je hebt het tenminste geprobeerd!

Zet alle kansen in uw voordeel

Je hoeft hem niet te vertellen dat je ergens goed in bent. Als hij je om een offerte vraagt, is dat waarschijnlijk omdat hij al zeker (of bijna zeker) is van je vaardigheden. En als je dat ooit doet (herhaal dat je dit of die vaardigheid hebt), zal hij zich snel vervelen.

Geef in plaats daarvan je woorden kracht. Om dit te doen, zet je enthousiasme in wat je zegt. Laat hem zien dat je klaar bent om hem een echte toegevoegde waarde te geven.

Vertrouw op jezelf

In afwachting van het oordeel van de cliënt, is het normaal om te worden benadrukt. Laat hem echter niet zien dat je zo flipt! Wees tijdens interviews of herinneringen en vooral heel rustig.

Bovendien, houd er rekening mee dat als je er bent om met hem te praten, het is omdat hij zeker heeft gevonden in je een potentieel dat hij nodig heeft om zijn bedrijf te ontwikkelen; je weet ook beter dan hem het veld waarin je ingrijpt.

Een zeer belangrijk ding en het is om u te bedanken voor het lezen tot nu toe, is het bewezen dat een klant houdt of niet volgens deze 3 elementen alleen:

1. Vertrouwen: Hij moet het gevoel hebben dat hij in goede handen is
2. Gelijkenis: Hij moet het gevoel hebben dat er een verband is tussen jou en hem
3. 3.Gevoel: Het moet voelen alsof het gaat werken.

Conclusie

Het is niet noodzakelijkerwijs gemakkelijk om een ja te krijgen. Zoals het artikel zegt, er zit veel werk achter. Er zijn 15 stappen en punten om rekening mee te houden bij het opstellen van een schatting alleen. En als een of meer van uw prospects in het begin nee zeggen, laat u dan niet ontmoedigen ;) Laat in plaats daarvan zien dat je een proactief, vastberaden en enthousiast persoon bent!

Ontbreekt er iets? Heeft u een specifieke vraag?

Webflow Training
Webflow Training

Opmerkingen

Koffiepauze

4 items die je misschien leuk vindt

VRIJE TRAINING

Schrijf je hier in om de gratis Discovery Training te ontvangen
.

Begin met de Discovery Training, waar u de basis van Webflow leert en een voorproefje krijgt van wat u kunt verwachten in de Start Weblow training.

Start de gratis training