Foto door Adi Goldstein op unsplash

Om een kwalitatieve website te ontwerpen, d.w.z. aangepast aan hun doelstellingen, is een van de eerste dingen om een persona te definiëren. Deze laatste heeft wel degelijk een stem in deze spannende wereld van het internet. Het is dus belangrijk om een studie van persona's, van een typisch profiel, te doen. En als we ooit proberen om deze stap lichtvaardig te nemen, zullen we misschien niet slagen in onze strategie.

Maar wat is persona, meer precies?

Om een persona te kunnen definiëren is het belangrijk om te weten wat het is. Het is dus een term die we vaak horen in digitale marketing. Als je het hoort, denk ik dat je weet wat het is. Er is echter een duidelijke en beknopte definitie nodig. Maar voordat ik daar op inga, laat me je het verhaal van persona's vertellen.

Ze bestaan al lang, maar het gebruik ervan in de digitale marketingstrategie is pas onlangs begonnen. Vroeger werd persona gebruikt in het oude theater. Dit waren de maskers die de acteurs droegen.

Pas later, in 1999, begon Jung (ook bekend als Carl Gustav) het anders te definiëren. Het is het masker geworden dat door echte individuen gedragen wordt, volgens de sociale vereisten die zij respecteren.

Foto door Thomas Peham op Unsplash

Een jaar later, in de jaren 2000, werd de term gebruikt in de IT-wereld. Het was Alan Cooper's idee. Als ontwikkelaar kwalificeerde hij zich vervolgens als persona, het soort gebruikers in een computersysteem.

Dan was er Blomquist & Arvola. Volgens hen verwijst persona naar een archetype van een gebruiker die een naam en een gezicht heeft gekregen; deze gebruiker wordt zorgvuldig beschreven (wat zijn zijn verwachtingen, doelstellingen en missies).

Kortom, de betekenis van het woord is niet veel veranderd. In de wereld van digitale marketing is het definiëren van een personage als het creëren van een fictief personage dat voldoet aan alle criteria van een doelgroep. Er zijn echter twee soorten personages:

  • Proto persona
  • UX persona
Foto door Sagar Patil op Unsplash

Definieer een persona: proto persona: proto persona's

Om een persona te definiëren, moet je beginnen met de proto personas. Deze laatste vullen elkaar aan met UX personages. Pas nadat de proto persona's zijn gedefinieerd, verschijnen de UX persona's. Het enige wat overblijft is het opzetten van de proto personas. Maar hoe?

Door zorgvuldige en kwantitatieve studies en analyses uit te voeren. Het principe is als volgt: plaats jezelf in de schoenen van de doelgroep om te begrijpen wat ze nodig hebben. Om alles goed te laten verlopen, moet de webdesigner over alle nodige kwaliteiten beschikken, namelijk: het vermogen om te luisteren, te analyseren, enz. Maar dat is alles wat het is.

Foto door Gaelle Marcel op Unsplash

Definieer een UX persona

De persona UX is heel anders dan de vorige. Het definiëren van een persona UX betekent dus het uitvoeren van kwalitatieve studies. Daarom worden ze in het veld uitgevoerd door middel van interviews, observatie, enz.

Het is duidelijk dat deze stap langer is dan de vorige, grondiger dan de vorige. Feit is dat het onderzoek puur gericht is op de gebruikerservaring (inclusief de psychologische en pragmatische kant), vandaar de naam persona UX.

Conclusie
Om geen fout te maken in de analyse van uw persona, moet u de stappen niet overslaan: u moet kwantitatieve studies uitvoeren die u in staat stellen om de proto personas in te stellen; het is pas na deze fase dat u uw persona UX kunt krijgen.

Kom terug naar deze pagina wanneer je maar wilt. Heb je nog tips gevonden die ik misschien vergeten ben tijdens het schrijven? Zo ja, wat zijn dat dan? Laat hieronder een reactie achter of stuur een e-mail naar hello@happydesk.be.
Kevin Prins Happy Desk
Kevin Prins, Happy Desk Manager

De meeste ondernemers hebben een ineffectieve website zonder duidelijke boodschap. Dus ik heb een 5-stappen-proces gemaakt dat is het creëren van een aangepaste en aangesloten website om uw web succes te maken. Zie Happy Desk

Ben je freelance? Word lid van onze Webflow-community. We praten over de website, het ontwerp, het bedrijfsleven, enz. De gemeenschap groeit en zal u veel advies kunnen geven om uw bedrijf te ontwikkelen. Het is deze kant op.

Schrijf je in en check outMy online methode.

Hallo 👋

Ik ben op een missie voor je websucces! Wie ben ik?

Wil je het leren?

Het is gewoon...

alles is inbegrepen!

Ontdek de opleiding tot webdesigner

Wat dacht je van wat koffie? Tuurlijk, neem de tijd!

13/8/2020

Inhoud vs. Ontwerp: Waar te beginnen?

Meestal werken we aan het visuele voor de inhoud en niet andersom. Alleen, heb je nagedacht over het resultaat als we de inhoud voor het ontwerp maken?

Ik ben geïnteresseerd
13/8/2020

Hoe verander je het Open Graph-beeld op sociale netwerken?

Wat is de Open Graph afbeelding. Waarom is het belangrijk? Hoe wijzigt u de Open Graph afbeelding van uw pagina op Webflow? Ontdek hier de antwoorden.

Ik ben geïnteresseerd
10/8/2020

Hoe kies je een domeinnaam?

Welke naam u ook kiest voor uw site, het zal altijd een afbeelding oproepen in uw gesprekspartner. Daarom is het belangrijk om de juiste domeinnaam te kiezen.

Ik ben geïnteresseerd

Ik wil...

Happy.business

Omdat elk verhaal begint met een ontmoeting. Laten we contact maken, een echt persoon verbergt zich achter Happydesk en zal blij zijn om te horen wat je hem te vertellen hebt!

Maak een afspraak

Happy.webnews

Omdat we al onze kennis van de digitale wereld ter beschikking stellen van onze Community om hen te begeleiden in hun zoektocht naar websucces.

Lees de blog

Happy.webevent

Omdat het gevoel minder alleen te zijn onze essentie als leiders versterkt. Happydesk organiseert evenementen tussen ondernemers die meer dan gemotiveerd zijn om zichzelf te overtreffen en doelen te bereiken waar men nooit op gehoopt had.

Evenementen bijwonen

Je wilt je helpen om te slagen?

JA, ik ben geïnteresseerd!