voorontwerp-inhoud
Foto door Sarah Halliday op Unsplash

Meestal werken we aan het visuele voor de inhoud en niet andersom (inhoud voor het ontwerp), d.w.z. we stellen het wireframe vast voordat we inhoud toevoegen die is aangepast aan het visuele. U wilt weten wat er gebeurt als we eerst de inhoud maken en daarna de lay-out aanpassen?

Een recent experiment over de inhoud van het voorontwerp

Voor een van mijn laatste projecten heb ik gebruik gemaakt van een copywriter; een persoon die verschillende pagina's van een website schrijft om prospects om te zetten in klanten. Het is waar dat ik al kant-en-klare lay-outs had, maar we moesten een aantal van hen herzien volgens het verhaal dat verteld wordt.

Als copywriter richt ze zich vooral op woorden. Ze gaf me dus een vrij elementaire structuur: een woorddocument onder andere in tabelvorm.

Onderaan het artikel staat een Youtube-video waarin ik dit beschrijf. Steun me door me te abonneren op het Happy Desk Design YouTube kanaal.

voorontwerp-inhoud
Foto door Kathryn Aleksa op Unsplash

Dus als ik op een dag weer met een copywriter werk, heb ik een nieuw proces (inhoud voor ontwerp):

  • Ik stel de basisstructuur van elke pagina van de site vast. Aangezien het opnieuw moet worden ontworpen zodra de inhoud is vastgesteld, besteed ik er niet te veel tijd aan. Ik houd alleen rekening met de aanbevelingen van de klant. Als ik hem een eerste ontwerp geef, vertel ik hem dat de lay-out misschien een beetje verandert.
  • Zoals je waarschijnlijk weet, werkte ik vroeger aan Figma. Het voordeel ervan is dat het een samenwerkingsplatform is.
  • Om het werk van de copywriter te vergemakkelijken, laat Figma mij toe om mijn projecten met haar te delen. Hij/zij kan zich gemakkelijk een idee vormen van het verhaal dat ik wil of de klant wil.
  • De copywriter houdt hier dan rekening mee bij het aanbrengen van kleine wijzigingen.

Hoewel dit mijn eerste samenwerking met een copywriter is, vond ik het een puur succes! Het geheim? Wees gewoon open-minded, accepteer de weinige veranderingen die uw medewerker uiteindelijk zal aanbrengen in het initi├źle project.

voorontwerp-inhoud
Foto door Kathryn Aleksa op Unsplash

Inhoud produceren v├│├│r het ontwerp: voor- of nadelen?

Inhoud en beeld zijn voor elkaar even belangrijk. Als woorden de lezers overtuigen en hen overtuigen om een specifieke actie (CTA) uit te voeren, raken de beelden hen nog meer. Ze helpen de gebruikers om een duidelijker visie te hebben.

De copywriter heeft zijn eigen marketingstrategie, net als wij webdesigners. Denkt u niet dat door het combineren van deze twee expertises de sites die u voor uw klanten ontwerpt nog effectiever zullen zijn? Deze twee expertises zijn uiteraard complementair.

Ik zal je wat feiten geven:

  • Als marketeers de ongelukkige neiging hebben om te veel CTA's te gebruiken, verhelpen ontwerpers dit. Ze nemen de tijd om na te denken over de plaats van elk CTA, om nog maar te zwijgen van de andere visuele kenmerken.
  • Als sommige mensen ook denken dat hoe groter de headers zijn, hoe aantrekkelijker ze zijn, dan is dat niet noodzakelijkerwijs het geval. In feite hangt het allemaal af van de doelgroep. Vooral omdat een zeer grote header, volgens andere ontwerpers, de toegang tot de echte inhoud alleen maar vertraagt.
  • Maar natuurlijk hebben alleen de copywriters de juiste woorden!
voorontwerp-inhoud
Foto door Outcast India op Unsplash

Conclusie

Door samen te werken (de copywriter aan de inhoud en de webdesigners aan de visual, en dus: inhoud voor het ontwerp) vinden we een betere oplossing voor de lezers! De oplossing is uiteraard in lijn met de eisen van marketing en gebruikerservaring.

Kom terug naar deze pagina wanneer je maar wilt. Heb je nog idee├źn bedacht die ik misschien vergeten ben? Zo ja, wat zijn dat dan? Laat hieronder een reactie achter of stuur een e-mail naar hello@happydesk.be.
Kevin Palombo, manager van Happydesk.

Hallo ­čĹő

Ik ben op een missie voor je websucces! Wie ben ik?

Wil je het leren?

Het is gewoon...

alles is inbegrepen!

Ontdek de opleiding tot webdesigner

Wat dacht je van wat koffie? Tuurlijk, neem de tijd!

25/9/2020

Een website ontwerpen : De Gids

Als webdesigner is het uw rol om ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring succesvol is! Daarom heb ik deze webdesign gids opgesteld: 10 praktische tips

Ik ben geïnteresseerd
17/9/2020

Hoe kies je de typografie van een site?

Typografie is een vorm van grafisch ontwerp op zich en daarom moet er bijzonder veel belang worden gehecht aan de keuze van de typografie.

Ik ben geïnteresseerd
11/9/2020

Kleurtheorie in webdesign

Kleur in webdesign is erg belangrijk. Hoe kiest u de te gebruiken paletten (titels, knoppen, enz.)? Hier is de theorie van de kleuren.

Ik ben geïnteresseerd

Ik wil...

Happy.business

Omdat elk verhaal begint met een ontmoeting. Laten we contact maken, een echt persoon verbergt zich achter Happydesk en zal blij zijn om te horen wat je hem te vertellen hebt!

Maak een afspraak

Happy.webnews

Omdat we al onze kennis van de digitale wereld ter beschikking stellen van onze Community om hen te begeleiden in hun zoektocht naar websucces.

Lees de blog

Happy.webevent

Omdat het gevoel minder alleen te zijn onze essentie als leiders versterkt. Happydesk organiseert evenementen tussen ondernemers die meer dan gemotiveerd zijn om zichzelf te overtreffen en doelen te bereiken waar men nooit op gehoopt had.

Evenementen bijwonen

Je wilt je helpen om te slagen?

JA, ik ben geïnteresseerd!