HEY

Deelnemen aan het volgende evenement Leef!

Keuze van de typografie
Foto door John Jennings op Unsplash

"Je moet je tong zeven keer in je mond draaien voordat je spreekt." Welnu, deze uitdrukking geldt ook voor de keuze van de typografie van een site. U moet 7 keer een typografie op uw scherm draaien voordat u deze publiceert ;) Simpelweg omdat het een vorm van grafisch ontwerp op zich is. In dit artikel help ik u hun rol te begrijpen, hun verschil te onderscheiden en vooral: het kiezen van de juiste typografie voor uw ontwerp.

Welke rollen spelen ze in webdesign?

De typografie was als een vleugje charme voor een site, zolang het maar leesbaar was. Inderdaad, als het ingewikkeld genoeg is om te ontcijferen, kan het alles verpesten. De keuze van de in te voegen typografie in een website is daarom van het grootste belang.

Onderaan het artikel staat een Youtube-video waarin ik dit beschrijf. Steun me door me te abonneren op het Happy Desk Design YouTube kanaal.

Het kiezen van een typografie voor een site: hoe weet je het zeker?

Niet alle typografieën zijn geschikt voor een website. Als ze slecht gekozen zijn, kan uw site er belachelijk uitzien (in de ogen van uw klanten of in de ogen van uw klanten). Laat ik u een voorbeeld geven: zou u voor een zeer serieus document het lettertype Comic Sans durven overnemen? In ieder geval zou ik niet :)

Keuze van de typografie
Foto door Anastasiia Kamil op Unsplash

Doe een test.

Om zeker te zijn van de keuze van de typografie voor uw site, adviseer ik u om het te testen en zelf te zien of het de gewenste toon overbrengt. U zult dan iets duidelijker zien. Het is ook een goed idee om de mening van mensen te vragen: je vrienden, familie, collega's... Als je nog meer betrouwbare resultaten wilt, waarom vraag je dan niet iemand die mogelijk deel kan uitmaken van je doelpubliek.

Is van mening dat deze andere elementen

1. Uw

Als u een site maakt, is het vooral om een bericht naar uw publiek te sturen (om uw dienst te gebruiken, om uw producten te kopen, enz.) Deze boodschap zal nooit 100% worden begrepen als de gebruikte typografie niet de juiste toon is, d.w.z. het brengt niet hetgewenste gevoel of degewenste stemming bij de doelgroep naar boven. Voor een professioneel publiek moet deze toon bijvoorbeeld formeel zijn. Voor individuen kunt u echter kiezen voor een minder formeel lettertype.

2. Leesbaarheid

Als je naar een site gaat, maar het is moeilijk te lezen omdat je zo hard probeert de verschillende gebruikte letters te onderscheiden, wat doe je dan? Ik denk dat weinigen zullen antwoorden dat ze zullen volharden en blijven snuffelen. De meesten van jullie zullen me vertellen dat ze gewoon op zoek gaan naar een andere site. Begrijpt u de waarde van leesbaarheid ? Degebruikerservaring wordt erdoor beïnvloed.

Hier zijn twee voorbeelden van letters die ons vaak in verwarring brengen: hoofdletter i en kleine letter l. Dit zijn niet de enige; ook spaties die te hoog of te laag zijn tussen de letters maken het lezen moeilijk.

3. Leesbaarheid

Tot slot heeft de leesbaarheid strikt genomen betrekking op de gehele inhoud. Dit criterium hangt voornamelijk af van de grootte van het lettertype, de tussenruimte en de kleur.

Keuze van de typografie
Foto door Kelly Sikkema op Unsplash

Wat zijn de verschillende soorten lettertypes?

U moet weten dat er in totaal 5 soorten lettertypes zijn: Serif, Sans Serif, Monospaced, Cursive en Display.

Serif

Het is vooral bedoeld voor gedrukte documenten. Dit zijn lettertypes met "schreven". Op papier zijn schreven (of schreven) inderdaad gemakkelijk te lezen. Je kunt een glimp opvangen van wat het werkelijk is door te kijken naar deze voorbeelden: Times New Roman, Georgia...

Serievrij

Hier hebben de lettertypen geen schreven (of schreven). Ze zijn dus eenvoudiger en dus gemakkelijk te lezen op het web. Daarom zijn de meeste lettertypes die je op het web ziet, schreefloos. In feite hadden de vroege computers het moeilijk om serifs er netjes uit te laten zien. Daarom hebben we deze keuze tot vandaag. Hier zijn een paar voorbeelden van schreefloze lettertypen die we gewend zijn te lezen: Arial, Verdana...

Monospaced

We hebben het over monospaced fonts als we te maken hebben met fonts met dezelfde breedte. Dit soort lettertypes verscheen lang geleden, in het tijdperk van de typemachine. Tegenwoordig worden ze vooral hergebruikt in de tekstredactie. Er zijn er meerdere, maar ik ken bijvoorbeeld Incosolata.

Cursive

Deze typografie imiteert het handschrift (Indie Flowers, Great Vibes...). Het legt dus de nadruk op hetvisuele belang, maar niet op de leesbaarheid. Over het algemeen is het te vinden in de verschillende titels.

Toon

Tot slot zijn de displays in het oog springend (o.a. Changa One). Ze zijn imposant, omdat ze bestaan uit grote en vette lettertypes. Voor degenen van hun familie die dun zijn, hebben ze een complexe vorm. Je ziet dat ze de aandacht willen trekken, daarom staan ze op de voorpagina's.

In totaal hebben we 5 hoofdtypografieën. De meest gebruikte op het web zijn echter alleen die met en zonder schreef. Zijn ze zelfs echt anders?

Keuze van de typografie
Foto door Mj S op Unsplash

Serif vs. Sans Serif: welke te kiezen?

Het antwoord is nog nooit zo eenvoudig geweest: de keuze van de typografie is afhankelijk van het gewenste ontwerp.

Als sommige mensen denken dat serials de zichtbaarheid vergroten, hebben ze het mis. In de digitale wereld is het juist het tegenovergestelde. Serials zijn minder onleesbaar, vooral als ze worden gelezen op schermen met een lage resolutie. Maar niet iedereen heeft het juiste scherm. Ik adviseer u daarom te kiezen voor de serievrije versie van de lichaamstekst.

Betekent dat dat zonder schreef, het geen zin heeft?

Nee, dat heb ik niet gezegd. Integendeel, je kunt ze gebruiken. Hun schreven maken ze professioneel en formeel. Grote merken zullen er geweldig uitzien als ze kiezen voor sans serifs als hun belangrijkste lettertype. Hetzelfde geldt voor professionele blogs, persbureaus, enz. Let er echter op dat u ze niet misbruikt ;)

Conclusie

Kortom, typografie gaat niet alleen over design. Het speelt een belangrijke rol in het webdesign, omdat de perceptie van uw doelgroep van de boodschap die u wilt overbrengen ervan afhangt.

Kom terug naar deze pagina wanneer je maar wilt. Heb je nog ideeën bedacht die ik misschien vergeten ben? Zo ja, wat zijn dat dan? Laat hieronder een reactie achter of stuur een e-mail naar hello@happydesk.be.
Kevin Palombo, manager van Happydesk.

Koffiepauze

4 items die je misschien leuk vindt

VRIJE TRAINING

Schrijf je hier in om de gratis Discovery Training te ontvangen
.

Begin met de Discovery Training, waar u de basis van Webflow leert en een voorproefje krijgt van wat u kunt verwachten in de Start Weblow training.

Start de gratis training