HEY

Neem deel aan de volgende Webflow uitdaging!

Blog op Webflow: Hoe maak je een blog op Webflow van A tot Z (Praktijkgids)

Zoals je misschien gemerkt hebt, praat ik veel over Webflow. Simpelweg omdat ik het als grafisch ontwerper de ideale tool vind om Sites te creëren.

Bijgewerkt op

20/1/2021

Blog op Webflow: Hoe maak je een blog op Webflow van A tot Z (Praktijkgids)

De blog speelt een belangrijke rol voor een website. Het maakt het dynamisch, zolang het maar regelmatig wordt geüpdatet met blogberichten. Op deze manier heeft het meer kansen om het in de beste zoekresultaten te brengen. Het voordeel van het hebben van een blog ligt niet alleen in de verbetering van de SEO van de site. Veel meer dan dat, de blog helpt u een vertrouwensrelatie op te bouwen met uw abonnees. Het probleem is dat je Webflow maar kort kent. Aangezien je het nog niet helemaal onder de knie hebt, vraag je je af hoe je een blog op Webflow kunt maken. In deze gids laat ik u alle aspecten zien die u moet weten over bloggenop Webflow.

🌈Sondage

Heb je ooit de kans gehad om een blog te maken? Op Webflow of elders?

Nee, dit is de eerste keer
Ja, maar met andere site makers (wilt u dat alstublieft aangeven?).
Ja, ik heb het op Webflow gedaan, maar ik heb het einde niet gehaald. (Oh ja? Vertel me waarom, misschien kan ik je helpen?)
Andere? Voel je vrij om je mening te geven in commentaren!

Samenvatting

Stappen om een blog te maken op Webflow

  1. CMS Sjabloon
  2. Blogaanpassing
  3. Commentaarsysteem
  4. Publicatie
  5. Promotie

Belang van blogs op Webflow

Geheim van een succesvolle Webflow blog

Conclusie

In video

Stappen voor het maken van blogs op Webflow

1. Webflow blogsjabloon

Om de creatie van blogs op Webflow te vergemakkelijken, kan men best een vooropgezet model gebruiken. Vergeet niet, ons principe is om een professionele website (eventueel met een blog) te kunnen maken zonder te hoeven coderen. Als u niet uitgaat van een sjabloon, zal het ontwerp meer of minder moeilijk zijn.

Dus het eerste wat u moet doen is op zoek gaan naar het model dat is aangepast aan uw merk, aan uw activiteit. Natuurlijk zou het moeilijk zijn om er een te vinden die perfect aan uw verwachtingen voldoet. Wat uw keuze ook is, u zult waarschijnlijk het ontwerp moeten aanpassen (we komen hier later op terug).

Wat betreft de keuze van het model, kies niet zomaar een model! Zorg ervoor dat u een CMS-template (met contentmanagementsysteem) kiest, d.w.z. een die geschikt is voor een blog. Dit maakt de rest van het werk gemakkelijker: toevoegen van inhoud, commentaarsysteem, enz. Integendeel, met een eenvoudig sjabloon (niet aangepast aan het CMS) zal de publicatie van artikelen enigszins gecompliceerd zijn.

Waar bevinden de modellen zich precies? Klik in de bovenste balk van het scherm op resources. Er verschijnt een uitklapmenu en u moet naar "sjablonen" gaan. Dat is waar je je zoekopdrachten moet filteren. Om dit te doen, typt u "blog" in de zoekbalk, en alle CMS templates worden weergegeven en alles wat u hoeft te doen is kiezen wat het beste bij u past.

Zoals voor andere website en blogs bestaan de voorgestelde sjablonen in 2 types:

  • sommigen van hen betalen
  • anderen zijn vrij

Als je een echte beginner bent, adviseer ik je om beetje bij beetje vooruitgang te boeken. Een gratis model zal het heel goed doen, gewoon om vertrouwd te raken met het platform.

In beide gevallen (gratis en betaalde modellen) heeft u altijd toegang tot de gegevens door te klikken op het model waarin u geïnteresseerd bent.

2. Het aanpassen van de blog op Webflow

Zoals ik je net al zei, je zult niet helemaal tevreden zijn met het ontwerp dat je hebt gekozen. Dat is begrijpelijk! We zijn immers webdesigners; we gaan niet zomaar genoegen nemen met een door iemand anders ontworpen websitetemplate. Het verlangen om onze creativiteit voor zichzelf te laten spreken zal de overhand krijgen.

U wilt het betreffende sjabloon aanpassen, maar voordat u dat doet, moet u het eerst in uw dashboard importeren. Dit gebeurt automatisch (als u eenmaal op de template hebt geklikt, kunt u deze gratis gebruiken of kopen voor X USD). U wordt dan automatisch doorgestuurd naar uw dashboard.

Vergeet niet het project een andere naam te geven, zodat je niet verdwaalt. In de vrije modus kunt u 2 sites aanmaken (wat gelijk staat aan 2 projecten). Door u te abonneren op Webflow kunt u meer projecten verzorgen.

Na het hernoemen van het project, is het tijd om de blog aan te passen.

Verander de typografie van de blog

Typografie is slechts een van de vele elementen, maar het speelt een belangrijke rol in het ontwerpen van blogs; blogs bestaan voornamelijk uit tekst.

Voor elk model wordt echter al een set typografieën gegeven. Ik bedoel niet dat deze lettertypes lelijk zijn. Integendeel, als je het niet erg vindt om ze daar te laten, is het jouw keuze. Maar als ze niet overeenkomen met het grafische handvest of er niet in slagen om de gewenste emotie naar boven te halen, dan is dat een andere zaak. Het is absoluut noodzakelijk om het te veranderen. Het is ook een manier om de blog origineler te maken.

Hoe kies je de beste typografie voor een website? Ik praat erover in mijn gids.

Daarnaast kan de aanpassing van deze typografieën op 2 manieren gebeuren:

  • door middel van een selector
  • getagd

Laat het me uitleggen. Laten we zeggen dat je de verandering wilt beginnen met de titel. U moet dus de betreffende titel selecteren ("selector"). Dan verschijnt er aan de rechterkant van het scherm een set menu's. Het deel dat ons interesseert is de "typografie".

In dit gedeelte kunt u toegang krijgen tot deze verschillende opties:

  • politie
  • vetgedrukt
  • tekengrootte
  • kleur
  • hoogte
  • aanpassing
  • stijl
  • tussenruimte
  • terugtrekking
  • enz.

Hoe zit het met bredere veranderingen (meer dan alleen een titel)? Het is beter om de tags aan te passen. Ik neem de tekst van de blog om dit voorbeeld te illustreren.

Ga op de betreffende pagina naar de rechter zijbalk. Van daaruit heeft u toegang tot het stijlpaneel. Klik dan op selector, dan op body. Ga ten slotte terug naar het typografiepaneel om het lettertype te kiezen dat bij u past. Zoals u kunt zien, hebben veranderingen door middel van een tag invloed op een groter gebied dan veranderingen door middel van een selector. Het is snel!

Ook de door Webflow voorgestelde lijst met lettertypen is niet voldoende. Ik geef de voorkeur aan de Google-lettertypen (Google Fonts) die later, in de instellingen van de site, beschikbaar zijn.

Blogteksten wijzigen

Tot nu toe bestaat de blog alleen uit dummyteksten. Ze zullen moeten worden aangepast. Hoe doen we dat? Als de blog nog in conceptversie is (nog niet gepubliceerd), worden de aanpassingen via de ontwerper gedaan. Aan de andere kant, met een reeds gepubliceerde blog, werkt u vanuit de redactie. In ieder geval worden de wijzigingen in real time uitgevoerd. Je hoeft niet eens meer het uiterlijk van de blog te bekijken.

Hoe zit het met het daadwerkelijk schrijven van blogberichten?

Om een nieuw artikel te publiceren, ga naar de werkbalk aan de linkerkant. Klik op CMS, dan berichten (of de naam die je aan je blog hebt gegeven), en tot slot, nieuwe berichten.

Het CMS (contentmanagementsysteem) stelt u in feite in staat om, zoals de naam al aangeeft, alles wat met content te maken heeft te beheren. Naast het kunnen maken van de artikelen is het ook mogelijk om door middel van deze functionaliteit :

  • het omslagbeeld van blogberichten wijzigen
  • de titels van elk artikel wijzigen
  • de contactgegevens van uw teamleden beheren
  • en vele anderen... Ik laat je de rest uitzoeken.

Elke keer als u nieuwe berichten wilt schrijven, herhaalt u deze stappen (CMS > berichten > nieuwe berichten); niets te ingewikkeld.

Er verschijnt een nieuw venster en u wordt gevraagd de lege velden in te vullen met de juiste inhoud:

  • artikeltitel
  • inleiding
  • categorie
  • lichaamsinhoud
  • auteur
  • enz.

Als dit alles klaar is, klik je op publiceren. Uw artikel is online (zolang de blog maar online is natuurlijk)!

Goed om te weten: het veranderen van de titels van blogberichten heeft geen invloed op de URL. En als u de URL's van uw artikelen wijzigt, zullen de URL's die op de startpagina worden weergegeven automatisch veranderen.

3. Commentaarsysteem

Vertel me, waarom zou je een blog willen beginnen? Eigenlijk dient een blog verschillende doelen:

  • om internetgebruikers uw expertise over een bepaald onderwerp te laten zien.
  • om het vertrouwen van uw potentiële klanten te winnen
  • om uw huidige klanten te behouden,
  • maar nog belangrijker, om een relatie met je volgelingen te onderhouden...

Daarom moet u niet de enige zijn die uw mening schrijft. Nodig hen uit om ook hun mening te geven. Maar om dit te doen, zul je ze moeten toestaan om dit te doen, door het integreren van een commentaarsysteem op de blog.

4. Publicatie van de blog

Wanneer u zich registreert op Webflow, heeft u recht op een domein van dit formulier: domain.webflow.io. Om er professioneler uit te zien is het echter raadzaam om een gepersonaliseerd domein te hebben. U dient er een te kopen en u te abonneren op een betaald aanbod op Webflow.

Ik heb hier onlangs een gids over geschreven: hoe u uw domeinnaam kunt kiezen.

Kortom, u hoeft alleen maar te klikken op "publiceren" (rechtsboven).

Gefeliciteerd! Uw blog is online!

Als u wilt samenwerken met andere mensen (redacteuren en tekstschrijvers of andere webdesigners), dan kan dat ook met Webflow. Gewoon "Nodig medewerkers uit" via dezelfde "share"-knop op de bovenste werkbalk. Er verschijnt een uitklapmenu en daar kunt u klikken op "Medewerkers uitnodigen".

5. Promotie van de blog op Webflow

Eindelijk, het is tijd om uw blog bekend te maken! Zodra u publiceert, is de kans dat het door internetgebruikers wordt gevonden minder groot. Dus ik adviseer je om de link te delen met je vrienden, je netwerk... Helaas is dit niet genoeg. Er moet rekening worden gehouden met de SEO van de site.

Er is een andere gids over dit onderwerp opgesteld.

Het delen van de bloglink en de artikelen die al op de blog staan op sociale netwerken helpt ook. Beter nog, als het de buzz maakt, laat het Google zien dat de blog en de inhoud ervan relevant is, en daarom zal het gemakkelijk worden gerangschikt in de zoekresultaten.

Belang van het creëren van een blog op Webflow

Is het maken van blogs als webdesigner verplicht? Verplicht, nee. Maar je kunt het beter doen.

  • Om uw expertise te tonen

Nu je je blog hebt, moet je minstens één keer per week een blogbericht schrijven. Het is duidelijk dat je niet gaat praten over iets dat niets met je zaken te maken heeft. Het beste zou zijn om te praten over onderwerpen die verband houden met webdesign. Zoals ik op mijn blog doe, praat ik over webdesign en webflow.

Ik doe dit met een heel specifiek doel: mijn expertise op dit gebied laten zien. Op deze manier kan ik gemakkelijk uw vertrouwen winnen, maar ook dat van mijn potentiële klanten.

  • Om een vertrouwensrelatie op te bouwen

Na verloop van tijd zult u de aandacht van een paar mensen hebben getrokken om uw blog regelmatig te volgen. Het is met deze mensen dat je een vertrouwensrelatie kunt opbouwen. Via uw blogartikelen kunt u hen helpen, inspireren, enzovoort. Elk van uw artikelen moet een toegevoegde waarde hebben. Voor elk van hen probeer je een probleem op te lossen, geef je een oplossing, help je anderen... Kortom, je komt tegemoet aan de behoeften van je doelwit.

Je zult niet alleen een vertrouwensrelatie met anderen kunnen opbouwen, maar je zult ook werken aan je zelfvertrouwen. Hoe meer je schrijft, hoe meer kennis en vertrouwen je zult krijgen en hoe dankbaarder je jezelf zult zijn.

  • Om te laten zien wat je kunt (Ervaring & Portefeuille)

In het begin was ik net als jij. Ik wist niets van het web. Ik was gewoon een fervent hacker die hongerig was naar kennis, en toch, kijk waar ik terecht ben gekomen. Ik ben zelf begonnen met deze blog. Als ik het zie, krijgen mijn potentiële klanten en studenten een glimp te zien van wat ik kan doen.

Ik denk zelfs dat door het volgen van mijn advies over het creëren van Webflow blogs naar de letter, beginners zullen hebben alles te winnen. Ze hebben weinig (of geen) ervaring met webdesign, dus het maken van een eigen blog is erg interessant. Ze zullen het gebruiken als een portfolio, om nog maar te zwijgen van de ervaring die ze hebben opgedaan tijdens het maken van de blog.

  • Om meer klanten te krijgen

Ik heb u eerder verteld dat het creëren van een succesvolle blog op Webflow het vertrouwen in potentiële klanten kan wekken. Maar toch, een succesvolle en goed gerefereerde blog zal klanten brengen. Uw site zal daadwerkelijk zichtbaar zijn op zoekmachines, en het zal gemakkelijker voor u zijn om klanten aan te trekken.

Andere: hoe vind je klanten?

  • Om uw creativiteit te stimuleren

Om creatief te zijn, moet je regelmatig aan je creativiteit werken. Het schrijven van blogberichten kan u hierbij helpen. Inderdaad, de regelmaat waarmee geblogd wordt dwingt je om je inspiratie te vernieuwen (vooral op de te behandelen blogonderwerpen).

Ook, als je schrijft, krijg je de kans om uit te leggen wat je kunt doen. Zoals ze zeggen, "het is één ding om te weten, het is een ander om uit te leggen".

  • Om beter georganiseerd te zijn

Meer dan alleen schrijven, vereist het bijhouden van een blog bepaalde technische en organisatorische vaardigheden. Naast het schrijven moet je tijd vinden om te schrijven, weten hoe je een netwerk moet animeren, enz.

Het is niet eenvoudig om al deze activiteiten tegelijkertijd te combineren. Als je het niet kunt, loop je het risico dat je anderen verwaarloost (bijvoorbeeld een item van slechte kwaliteit).

Hoe meer tijd er voorbij gaat, hoe beter je dit alles onder de knie krijgt.

  • Om geld te verdienen

Wist je dat je extra inkomen kunt verdienen door te bloggen? Er zijn verschillende manieren om dit te doen: adverteren, affiliate links of het verkopen van producten/diensten. Dit is echter niet iets wat gemakkelijk te verkrijgen is. Achter blogs die geld opleveren gaat veel hard werk schuil (al was het maar om te werken aan het ontwerp van de site, de SEO ervan, de studie van het doelwit, de producten die hem zouden kunnen interesseren, enzovoort).

Voor affiliate links, bijvoorbeeld, moet u in staat zijn om inhoud te schrijven die gedenkwaardig en aangenaam om te lezen is. Genoeg voor mensen om te klikken op uw artikel en de verschillende affiliate links.

Laten we teruggaan naar de methode van het te gelde maken van een blog door het verkopen van diensten. Hier zijn een paar voorbeelden: ebook, coaching, consulting, training op Webflow...

🔮Les geheimen van een succesvolle blog

Er zijn geen geheimen. Iedereen weet dat de inhoud koning is . Zodra u uw blog maakt, moet u zich concentreren op de inhoud.

  • Regelmatige publicatie

Om te beginnen moet u regelmatig content publiceren. Doe het bij voorkeur wekelijks: één keer per week is het minimum, maar als je genoeg tijd en middelen hebt om meer te doen, zal het nog beter zijn.

  • Aantrekkelijk ontwerp

Ik ga je geen lange lezing geven over webdesign. Ik ga me in plaats daarvan richten op het visuele aspect van een blogpost. Om het aantrekkelijk te maken, moet je de tekst zo structureren dat deze goed wordt geventileerd. Een lang blok tekst zal je nooit willen lezen.

Hoewel gestructureerd en luchtig, als uw artikel niet is versierd met afbeeldingen, video's of giften om uw woorden te illustreren, zal het niet aantrekkelijk zijn voor internetgebruikers. Daarom is het belangrijk om de juiste media te kiezen om in te voegen. Voor beelden, bijvoorbeeld, zorg ervoor dat ze vrij zijn van rechten.

  • Reactief

Meer dan de helft van de internetgebruikers surft op het internet via hun mobiele telefoon. Het is dus cruciaal om ervoor te zorgen dat uw blog geschikt is voor zowel mobiele telefoons als computers. Deze controle wordt voor alles gedaan, dus zodra u het CMS-model kiest dat we bovenaan de lijst zagen staan. Een blog die niet compatibel is met mobiele telefoons is moeilijk te gebruiken, wat gebruikers alleen maar zal aanmoedigen om er niet op terug te komen. Op Webflow reageren sites automatisch.

  • Optimalisatie van het artikel

Het plaatsen van foto's in je blogpost is goed. Maar het is nog beter als je ze optimaliseert. Inderdaad, hoge-resolutie beelden hebben een impact op de snelheid van de site. Maar een trage laadplaats schrikt bezoekers af. Van het een komt het ander, en dan detecteert Google dat mensen uw site niet leuk vinden. Het wordt automatisch gedegradeerd vanuit zijn positie.

Dus ik stel voor dat u alle afbeeldingen die de site vertragen verwijdert, of in ieder geval optimaliseert.

  • SEO: blacklinks

Ik heb nog niet veel tijd gehad om erover te praten. Blacklinks zijn links van andere sites die naar uw site verwijzen (zij het via commentaar, recensies of blogberichten...). Deze blacklinks zullen worden geanalyseerd door Google. Met kwaliteitslinks wordt de verwijzing naar uw site alleen maar beter.

Nu, er zijn 2 soorten blacklinks:

  • die op natuurlijke wijze zijn verkregen
  • degenen die we kopen

Er is niets beter dan natuurlijke blacklinks. Het enige wat overblijft is hoe je ze kunt winnen. Uit ervaring weet ik dat als je een kwaliteitsvol en compleet product produceert, het makkelijker wordt om kwaliteitsvolle blacklinks te krijgen. Daarom is het zo belangrijk om op je blog te schrijven over onderwerpen die je onder de knie hebt, met voldoende informatie.

Conclusie

Het maken van een blog op Webflow is niet zo ingewikkeld als je dacht. Als u op een goede basis begint, zal uw blog gewoon succesvol zijn, dat wil zeggen: het zal door veel mensen worden bezocht, omdat het zichtbaar is op het internet, maar het zal zeker uw prospects omzetten in klanten, u zal een gemeenschap creëren, enzovoort.

Opmerkingen

Koffiepauze

4 items die je misschien leuk vindt

VRIJE TRAINING

Schrijf je hier in om de gratis Discovery Training te ontvangen
.

Begin met de Discovery Training, waar u de basis van Webflow leert en een voorproefje krijgt van wat u kunt verwachten in de Start Weblow training.

Start de gratis training