blacklinks audit
Foto door Claudiodivizia

Heb je ooit gehoord van blacklinks? In SEO praten we er veel over. Google houdt rekening met de kwaliteit van blacklinks om een site te positioneren in zijn beste resultaten. Vandaar het belang om af en toe een blacklinks audit te doen.

Wat is een blacklink?

Dit is een link naar een andere website.

Er zijn twee soorten:

  • de natuurlijke: je krijgt naturals als internetgebruikers de inhoud van de site echt waarderen, en stelt het voor aan vrienden, familie of anderen. Ze krijgen er niets voor terug.
  • de kunstmatige: het is duidelijk dat de links naar uw site kunstmatig zijn. Misschien heb je ze zelf gemaakt? Eigenlijk houdt Google er niet echt van. Dus, voor het geval je besluit het te doen, kun je beter voorzichtig zijn. Google moet zich er niet van bewust zijn dat je ze zelf hebt ingevoegd. Laat ze eruit zien als natuurlijke schakels.

Hoe controleer je blacklinks?

Blacklinks kunnen ook worden geclassificeerd op basis van hun kwaliteit:

  • er zijn de goede kwaliteit blacklinks.
  • en andere van slechte kwaliteit

U zult zeker begrijpen dat Google u straft als u veel slechte kwaliteit blacklinks heeft. Het ergste is dat je het niet eens op tijd zult kunnen realiseren (als je geen tools gebruikt voor een specifieke blacklinks audit; ja, het bestaat!).

Onderaan het artikel staat een Youtube-video waarin ik dit beschrijf. Steun me door me te abonneren op het Happy Desk Design YouTube kanaal.

blacklinks audit
Foto door Olivier Verriest op Getty Images Pro

Gereedschap voor een blacklinks audit: verplicht of niet?

Ik moet je zeggen, je hoeft geen blacklinks tracking tools te gebruiken. Ik adviseer u echter wel om dat te doen. Ik gebruik ze bijvoorbeeld. Het zal je helpen om Google Penguin sancties te vermijden.

Welk gereedschap, precies?

Er zijn verschillende, maar enkele van de beste die ik in al die tijd heb gebruikt: Blacklinks Audit Semrush. Ik vind hem vooral aardig omdat hij erg grondig is. Het bewaakt niet alleen het hoofddomein, maar ook alle bijbehorende subdomeinen.

Waarom SEMrush?

SEMrush heeft een zeer grote database (met meer dan een miljard blacklinks), die het mogelijk maakt om u een zeer complete blacklinks audit aan te bieden. Voor elke analyse (van hoofddomein en subdomeinen) heeft u niet alleen de lijst met blacklinks die naar uw site verwijzen, maar ook andere soorten links die een probleem kunnen vormen voor de verwijzing naar uw site, bijvoorbeeld :

  • verbroken banden
  • verbroken banden
  • enz.

Nog beter, u kunt deze gegevens als csv downloaden zodat u ze beter kunt analyseren en zien wat u moet doen om uw SEO-positionering te verbeteren. Maar hoe werkt het?

blacklinks audit
Foto door Miguel A. Padrianan op Pexels

Hoe gebruik je Blacklinks Audit SEMrush?

SEMrush informeert u over het risiconiveau van uw site, volgens de soorten links die ernaar verwijzen (o.a. toxiciteitsscore). U kunt dan snel handelen en zo snel mogelijk van gevaarlijke schakels afraken. U kunt dit doen via het dashboard zelf, in een paar klikken. Het adres van de site-eigenaar die een link naar uw site heeft gestuurd is daar beschikbaar.

De normale procedure is als volgt:

  • u contact opneemt met de eigenaar van de site
  • je vraagt hem om de blacklink in kwestie te verwijderen...

Als het risico zeer groot is, geldt deze procedure niet meer. U kunt het direct naar Google Disavow sturen voor onmiddellijke verwijdering.

blacklinks audit
Foto door Jupiterimages op foto's

Dus, ik raad u sterk aan om dit hulpmiddel te gebruiken. Trouwens, om te zien of het echt voor u gemaakt is, kunt u een gratis proefversie maken ;) De kleine bonus ? U krijgt toegang tot de gegevens van uw concurrenten, om te zien hoe u uw site kunt verbeteren en zo de andere kunt overtreffen.

Als u meer informatie wilt over deze tool, is het hier.

Kom terug naar deze pagina wanneer je maar wilt. Heb je nog ideeën bedacht die ik misschien vergeten ben? Zo ja, wat zijn dat dan? Laat hieronder een reactie achter of stuur een e-mail naar hello@happydesk.be.
Kevin Palombo, manager van Happydesk.

Hallo đź‘‹

Ik ben op een missie voor je websucces! Wie ben ik?

Wil je het leren?

Het is gewoon...

alles is inbegrepen!

Ontdek de opleiding tot webdesigner

Wat dacht je van wat koffie? Tuurlijk, neem de tijd!

7/8/2020

Hoe kies je een domeinnaam?

Welke naam u ook kiest voor uw site, het zal altijd een afbeelding oproepen in uw gesprekspartner. Daarom is het belangrijk om de juiste domeinnaam te kiezen.

Ik ben geĂŻnteresseerd
5/8/2020

Hoe de deadlines van een website te beheren?

Als u, net als ik, niet in staat bent geweest om de deadlines van een website te beheren, zal dit artikel over mijn fouten en de manier waarop ik ermee omging u zeker interesseren.

Ik ben geĂŻnteresseerd
3/8/2020

Waar vind je in 2020 inspiratie voor je webproject?

Je hebt al je inspiratie uitgeput en je zoekt momenteel naar een manier om in 2020 inspiratie op te doen voor je webprojecten?

Ik ben geĂŻnteresseerd

Ik wil...

Happy.business

Omdat elk verhaal begint met een ontmoeting. Laten we contact maken, een echt persoon verbergt zich achter Happydesk en zal blij zijn om te horen wat je hem te vertellen hebt!

Maak een afspraak

Happy.webnews

Omdat we al onze kennis van de digitale wereld ter beschikking stellen van onze Community om hen te begeleiden in hun zoektocht naar websucces.

Lees de blog

Happy.webevent

Omdat het gevoel minder alleen te zijn onze essentie als leiders versterkt. Happydesk organiseert evenementen tussen ondernemers die meer dan gemotiveerd zijn om zichzelf te overtreffen en doelen te bereiken waar men nooit op gehoopt had.

Evenementen bijwonen

Je wilt je helpen om te slagen?

JA, ik ben geĂŻnteresseerd!